رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت، ۴۱۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان در قالب طرح جهش تولید کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در جلسه برنامه ریزی اجرای طرح ابلاغی جهش تولید در دیم زار‌ها برای سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴، اظهار کرد: از مجموع ۴۱۰ هزار هکتار از مزارع زیر پوشش ابلاغی طرح جهش تولید در دیم زارها، ۲۲۱ هزار هکتاراز مزارع زیرکشت محصول گندم، ۸۲ هزار هکتار محصول جو، ۲۵ هزار هکتار نخود و ۴۱ هزار زیر کشت دانه‌های روغنی قرارمی گیرد.

خسرو شهبازی ادامه داد: همچنین حدود ۱۶ هزار هکتار از دیم زار‌ها زیر کشت محصول عدس، ۲۱ هزار هکتار علوفه و چهار هزار هکتار زیر کشت گیاهان دارویی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی در روز‌های آتی به کشاورزان توصیه می‌شود در اسرع وقت کشت انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در این طرح مراحل کشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول، کود یارانه‌ای هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

شهبازی اضافه کرد: این طرح به منظور استفاده از ظرفیت دیمزار‌های استان با هدف پایداری تولید، افزایش تنوع محصول در اراضی دیم در استان برای چهارمین سال متوالی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بذر یکی از نهاده‌های مهم برای تولید پایدار محسوب شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بذور اصلاح شده نقش مهمی در افزایش تولید محصولات کشاورزی دارند و در مجموع امسال ۲۷ هزار تن بذر گندم و جوگواهی شده در استان تولید شده است. 

شهبازی افزود: مهمترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم مناسب و تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب است.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فرآیند اجرای طرح در سال زراعی گذشته گفت: با توجه به آغاز کشت گندم در استان، یکی از مهمترین اقداماتی که برای افزایش تولید گندم بایستی انجام داد، بهبود تغذیه گیاهی و انتخاب بذر مناسب است.

دیانتی افزود: با آغاز کشت‌های پاییزه در استان تاکنون ۵۴ هزار هکتار از مزارع دیم زیر کشت گندم، ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار جو، ۸۷ هکتار زیر کشت عدس و هزار هکتار به کشت محصول نخود تا این تاریخ اختصاص یافته است و کشت ادامه دارد.

وی ادامه داد: این طرح در همه شهرستان‌های استان به غیر از چهار برج اجرا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.