هشدار درباره بیماری تب دنگی و علائم آن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تاکنون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد موردی با عنوان بیماری تب دنگی یافت نشده است.

جاودان سیرت گفت: تب دِنگی نام یک بیماری ویروسی است و از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود.


وی با بیان اینکه تب بالا، سردرد شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، بثورات پوستی در موارد شدید از علائم این بیماری است افزود: تب دانگی می‌تواند منجر به خونریزی شدید، نارسایی ارگان‌ها، شوک و مرگ شود.


 درباره تب دنگی بیشتر بدانید:


عامل تب دانگی، ویروسی از خانواده فلاوی‌ویروس‌ها است که توسط پشه‌های "آئدس اجیپتی" و "آئدس البوپیکتوس" منتقل می‌شود. این پشه‌ها در آب‌های راکد و مکان‌های مرطوب رشد می‌کنند. 


اولین مورد ابتلا به تب دانگی در ایران در سال ۱۳۹۸ در استان هرمزگان به ثبت رسید. ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفر‌های بین‌المللی است.


موارد ابتلا به تب دانگی در سال‌های بعد به طور پراکنده در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.


از عوامل افزایش خطر ورود تب دانگی میتوان به گرم شدن هوا، بارندگی‌های فصلی، افزایش سفر‌های بین‌المللی، استفاده نادرست از حشره‌کش‌ها اشاره کرد.


توصیه می‌شود برای پیشگیری از این بیماری از لباس‌های آستین‌بلند و شلوار بلند استفاده کنید، از پشه بند استفاده کنید و از دافع حشرات استفاده کنید.


محیط خانه خود را تمیز نگه دارید، آب‌های راکد را از بین ببرید، ظروف را به طور مرتب بشویید و سطل‌های زباله را درپوش دار نگه دارید و از سفر به مناطق آلوده خودداری کنید.


 استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان و مصرف دارو‌های مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.


در موارد شدید، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان و تزریق مایعات وریدی نیاز باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.