اجرای طرح سمپاشی دام و اماکن دامی چرام

رئیس دامپزشکی چرام گفت: در راستای مقابله با بیماری‌های تب کریمه کنگو و لمپی‌اسکین ۶۰ روستا در بخش‌های مرکزی و سرفاریاب سمپاشی شد.

مهر علی احمدی مطلق، گفت: در راستای اجرای طرح مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از انگل‌های خارجی از جمله بیماری تب کریمه کنگو و لمپی اسکین، عملیات سمپاشی بدن دام به صورت رایگان در روستا‌های هدف توسط گروه مبارزه با بیماری‌های دامی اجرا شد.
 
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام افزود: در این طرح تاکنون سمپاشی ۶۰ روستا انجام شده و روستا‌های باقی مانده نیز تا پایان خرداد انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای سمپاشی این روستا‌ها تاکنون ۱۸۰ لیتر سم گیتامترین و سایپرمترین استفاده شده که با اولویت واحد‌های پرورش دام روستایی، مناطق دارای آلودگی کنه‌ای زیاد و واحد‌های دارای تردد بالای دام به صورت کامال رایگان انجام شد.
 
احمدی مطلق با بیان اینکه یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو به شمار می‌رود، بیان کرد: عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام و سپس انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی اضافه کرد: انگل‌های خارجی علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی دام وحساس نمودن دام‌ها در ابتلا به انواع بیماریها، در انتقال بسیاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لمپی اسکین و نقش اساسی دارند و مبارزه با آنها در حفظ سرمایه دامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه بسیار موثر است.
 
احمدی مطلق با بیان اینکه انگل‌های خارجی ناقل برخی از بیماری‌های ویروسی و تک یاخت‌ها از جمله بیماری‌های مهم و خطرناک لمپی اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که سمپاشی دام و اماکن دامی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها است، عنوان کرد: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوار‌های بدون پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم ریزی حشرات موزی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.