سیل اخیر مشهد، شهردار این شهر را تا آستانه استیضاح کشاند

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ترک فعل شهرداری این شهر در سیل اردیبهشت از شهردار سوال طرح کردند که از ارائه توضیحات شهردار قانع نشدند.

روز دوشنبه در صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، شهردار این شهر در خصوص طرح سوال عضو شورا با موضوع اقدامات شهرداری در پیشگیری از سیلاب پس از صدور هشدار هواشناسی خراسان رضوی در اردیبهشت ماه ملزم به پاسخگویی شد.

محمد رضا قلندر شریف در پاسخ به این سوال اظهار کرد: آمادگی کامل در شهرداری براساس هشدارها وجود داشت اما هشدار نارنجی توسط هواشناسی صادر شده بود این درحالی است که برای بارندگی با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله باید هشدار قرمز صادر می‌شد.

شهردار مشهد افزود: در روز ۲۶ اردیبهشت امسال ۳۸.۵ میلیمتر در ۴۰ دقیقه بارید و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز ۲۲ میلیمتر باران در ۱۵ دقیقه در این کلانشهر بارید.

قلندر ادامه داد: طبق قانون، مدیریت بحران شهر در حوزه فرماندار است و در شرایط اضطراری شهردار با دعوت ستاد مدیریت بحران شهرستان در این ستاد حضور می یابد.

وی افزود: مکاتبات آماده باش معاونت های شهرداری نیز از ۲۶ تا روز ۲۹ اردیبهشت انجام شده بود و برنامه ریزی لازم از قبل از وقوع سیلاب صورت گرفته بود.

شهردار مشهد گفت:۱۹۱ کیلومتر مسیل در مشهد وجود دارد که ۱۵۰ کیلومتر توسط شهرداری و با منابع شهرداری بدنه سازی شده است، ۱۴ کیلومتر نیز در اختیار سایر دستگاه هاست و حدود ۲۷ کیلومتر از مسیل ها در خارج از شهر هنوز بدنه سازی نشده اند اما به طور منظم لایروبی صورت می گیرد.

قلندر افزود: براساس ضوابط، مسیل‌های شهری باید برای دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شود که بارش های اخیر دوره بازگشت ۲۰۰ ساله داشت اما شهرداری در زمان طراحی مسیل‌ها ظرفیت را بالاتر گرفته بود لذا در سیل اخیر به جز ۲ نقطه شهر در هیچ نقطه ای بحران نداشتیم و کل مسیل‌ها پاسخگو بود.

ترک فعل شهردار مشهد

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان فرد سوال کننده از شهردار اعلام کرد که از توضیحات شهردار قانع نشده است.

حجت الاسلام حسن منصوریان افزود: طرح این موضوع از سوی شهردار که "مسوول بحران فرماندار است و من نیستم" ترک فعل است.

وی خطاب به شهردار مشهد گفت: ترک فعل انجام داده اید، اگر این گونه نیست صورتجلسه تشکیل شده قبل از وقوع سیل در مشهد را ارائه دهید، انداختن توپ در زمین دیگران فایده ای ندارد.

او به عنوان طراح سوال از شهردار اعلام کرد که از پاسخ شهردار قانع نشدم اما ادامه فرایند برای استیضاح را تا یک ماه مسکوت می گذاریم.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: موضوع سوال شفاف است و باید توضیح داده شود از روز صدور هشدار نارنجی تا وقوع حادثه چه اقدامی انجام شده است.

مجید دبیریان افزود: ارجاع نامه شهردار به معاونت ها بعد از وقوع سیل بوده و قبل از وقوع آن جلسه ای تشکیل نشده است.

مهدی ناصحی عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: پس از صدور هشدار هواشناسی، ستاد مدیریت بحران در شهرداری باید با ریاست شهردار تشکیل می شد اما سوال این است که چرا ساعت تشکیل این جلسه اعلام نمی شود.

بارش‌های تندری فروردین و اردیبهشت امسال همراه با تگرگ و وقوع سیلاب، مناطق مختلف شهری و روستایی خراسان رضوی را فرا گرفت که افزون بر ۲۰۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی و زیربنایی استان خسارت زد همچنین در جریان سیل ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۰ نفر در مشهد و فریمان جان باختند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: سیل ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار