باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

نقره داغ شدن بانک‌هایی که از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن سرپیچی می‌کنند

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با توجه به قانونی بودن آن سرپیچی کرده باشند باید نقره داغ شده و قدرت تسهیلات دهی آنها کاهش یابد.

بر اساس ماده ۴ قانون جهش مسکن مصوب مرداد ۱۴۰۰ بانک‌ها باید ۲۰ درصد سهمیه تسهیلات تعیین شده از سوی بانک مرکزی را به بخش مسکن پرداخت کنند و اگر به این تکلیف عمل نکنند باید جریمه‌ای معادل یک پنجم عدد تعهد شده به سازمان امور مالیاتی بپردازند. مبلغ این جریمه وارد صندوق ملی مسکن خواهد شد تا در حوزه ساخت و عرضه و تولید مسکن به کار گرفته شود. نظام بانکی طبق این قانون موظف شد در سال اول ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم ۴۵۸ هزار میلیارد تومان وام به بخش مسکن بدهد.

با گذشت  سه سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن و برنامه‌ی دولت مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بانک‌ها تنها حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان معادل تقریبی یک ششم تعهدات خود به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص دادند. عمده پرداختی‌ها نیز توسط بانک مسکن صورت گرفته است. این در حالی است که در دو سال گذشته همواره مسئولان و کارشناسان نسبت به جریمه‌های سنگین در صورت سرپیچی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات بخش مسکن هشدار دادند.

در حال حاضر یکی از راهکارهای که بتوان بانک ها را پای کار آورد و آنها را  به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن که قانون بوده وادار کرد کاهش قدرت اعتبار دهی آنها بوده است که در این زمینه هم تاکنون بانک ها اقدامی نکرده و ماهمچنان شاهد آن هستیم که بانک ها در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن کوتاهی می کنند.

در همین رابطه ارسلان مالکی معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات توسط برخی از بانک ها مناسب نبوده و ما همچنان شاهد همکاری کم رنگ برخی از بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن هستیم، گفت: تمامی مسئولان در حوزه مسکن به ویژه در شورای عالی مسکن بر اهمیت پرداخت تسهیلات تاکید داشته اند و این موضوع همواره مورد تاکید تمامی بخش ها بوده است.  باید تمامی بانک ها حداقل ۲۰ درصد از سهم تسهیلاتی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما متاسفانه به این موضوع بی توجهی می شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: باید تمامی دستگاه ها به این امر توجه کنند تا شاهد بهبود و تقویت تولید ساخت مسکن در تمامی بخش های مسکن باشیم.  طبق آخرین آمارها سهم ۱۸ بانک از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن صفر بوده و در این بخش طبق قانون جهش تولید مسکن به هیچ عنوان نباید کوتاهی صورت گیرد چراکه اگر این کوتاهی ها ادامه یابد با آنها برخورد شده و جریمه مالیاتی سنگینی در پی دارد.

وی افزود: باید روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در کشور اصلاح شود تا سازندگان بتوانند وارد تولید مسکن شوند و از سوی دیگر اگر بخواهد طرح جهش تولید مسکن ادامه یابد  باید همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن افزایش یابد تا طرح نهضت ملی مسکن و یک میلیون واحد مسکونی که باقی مانده است هرچه سریعتر وارد مرحله ساخت وعرضه شود. باید هرچه سریعتر بانک های که در زمینه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن کوتاهی میکنند نقره داغ شده و با کاهش سهم قدرت اعتبار دهی آنها بتوانیم زمینه را برای بهبود وضعیت تولید مسکن در کشور فراهم کنیم.

خبرنگار : محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
درد انه های بانکی پس چی؟

خود بانکی ها وفامیل و اشنا شون گناه دارن

اونا حق دارن هر چقدر وام بخوان بی سر وصدا بهشون عطا بشه حتی بخشش شه

ببرن تو کشورها خارجی عشق و حال کنن

من و مسکن؟؟
محاله !
من و وام مسکن؟
محاله
آخرین اخبار