در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تبدیل صنایع به شرکت‌های دانش بنیان با مشارکت مجموعه‌های نوپا

دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: به کمک مشارکت شرکت‌های دانش بنیان کوچک و نوپا می‌توانیم صنایع را به شرکت‌های دانش بنیان بزرگ تبدیل کنیم.

محمد کرباسی دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان یکی از مخاطب‌های اصلی ستاد اتصال پذیری و ارتباطات هستند. ما در قبال شرکت‌های دانش بنیان ماموریت‌های مختلفی داریم. از جمله شناسایی شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری کشور که نقش مهمی ایفا می‌کنند. تلاش در جهت رفع دغدغه‌ها و نیاز‌های زیرساختی که دارند نیز در دستور کار خود داریم. یکی از حمایت‌های معاونت علمی و ستاد اتصال پذیری و ارتباطات، استقرار پارک‌ها و زیرساخت‌های توسعه فناوری است. 

چشم‌انداز و اهداف ستاد برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان 

او افزود: در زمینه فناوری‌های نوظهور و اولویت دار نیز برنامه‌های ستاد از جنس حمایت و ارائه کمک‌های مادی و معنوی است به نحوی که از طریق‌های مختلف شرکت‌های دانش بنیان را به هدف خود برسانیم. باتوجه به موضوع فناوری و حوزه ها، کمک‌های ستاد نیز متفاوت خواهد بود. در برخی حوزه‌ها ما شاهد حضور مجموعه‌ها و ارگان‌های متولی هستیم که می‌توانند در توسعه فناوری مشارکت کنند. 

کرباسی بیان کرد: نقش اصلی ستاد اتصال پذیری و ارتباطات، بهم رسانی و مذاکره خواهد بود. در برخی حوزه‌های اولویت دار ممکن است نیازها در کشور به صورت بالغ و کاملی شناخته شده نباشند و باتوجه به نگاهی که ستاد دارد این نوع از فناوری‌های خاص و اختصاصی مورد حمایت قرار بگیرند، زیرا حمایت‌های ما بسته به نوع فناوری‌ها متفاوت خواهد بود.

جهش تولید با مشارکت مردم و دانش بنیان‌ها (شعار سال و حمایت از دانش‌بنیان‌ها)

او اظهار کرد: طبق تعریفی که معاونت علمی از سال گذشته درباره شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرده؛ این گونه است که اگر محصولی در حد نمونه آزمایشگاهی بوده و طرح و توسعه مشخصی برای آن در نظر گرفته شده باشد، مستقل از میزان گردش مالی شرکت و تعداد نفرات فارغ التحصیلی که مشغول به فعالیت هستند، شرکت عنوان نوپا را به خود می‌گیرد. حال اگر این شرکت نوپا به یک محصول تجاری برسد و گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در سال داشته باشد می‌تواند به یک شرکت نوآور تبدیل شود. 

دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: این شرکت ها اگر نیروی دارای بیمه مرتبط بوده و بیش از ۵۰ درصد فروش آن ها نیز دانش بنیان باشد به یک شرکت فناور تبدیل می‌شوند. مکانیزمی که برای ارزش‌گذاری و ارزیابی این شرکت‌ها است ذیل معاونت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور تعریف شده است. یکی از مهمترین پتانسیل‌ها برای تحقق شعار سال نقش شرکت‌های دانش بنیان است. به کمک مشارکت شرکت‌های دانش بنیان کوچکتر می‌توانیم صنایع را به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار