۷۳.۵ هکتار جنگل و مرتع لرستان در آتش بی توجهی انسان سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۷۳.۵ هکتار جنگل و مرتع استان از ابتدای امسال تاکنون طعمه حریق شده است .

حسین میرزایی گفت: فرا رسیدن فصل خشک امسال زودتر آغاز شد و از اوایل خرداد پوشش گیاهی استان که به دلیل بارش‌های مطلوب متراکم و مطلوب بود، خشک شد.

وی اظهار داشت: این مدت ۱۴ فقره حریق در ۴۰ هکتار جنگل و ۳۳.۵ هکتار مراتع لرستان گزارش شد که عامل این آتش سوزی‌ها بی توجهی، بی دقتی و عدم احساس مسوولیت افراد بوده که منجر به هدررفت سرمایه‌های ملی ارزشمند شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در خصوص ارائه برخی آمار در فضای مجازی مبنی بر وسعت آتش سوزی‌ها نیز گفت: مساحت دقیق نواحی دچار آتش سوزی با سامانه موقعیت یاب (جی پی اس) بررسی و برآورد می‌شود.

شناسایی ۲ مظنون به آتش سوزی/ مجازات سنگین در انتظار متخلفان

میرزایی در رابطه با جرائم افراد خاطی اظهار داشت: امسال تاکنون ۲ مظنون و متهم به ایجاد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان شناسایی شده اند و پیگیری‌های حقوقی در این رابطه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: قانون در این خصوص قوانین محکمی دارد و علاوه بر جبران خسارت مالی و جریمه نقدی، مجازات‌های سنگینی از جمله حبس برای آسیب زنندگان به عرصه‌های ملی در نظر گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآور شد: خسارت عمدی به سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی در مورد حریق بنا به ماده ۴۵ و ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری و ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، از ۲ تا پنج سال حبس برای متخلفان به دنبال دارد.

 میرزایی در خصوص استقرار بالگرد اطفای حریق که سال‌های قبل در استان مطرح شده بود تصریح کرد: باتوجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی استان، بالگرد اطفای حریق کاربرد چندانی ندارد، اما وجود بالگرد برای هلی برد نیرو و لجستیک (جابجایی نیرو و امکانات اطفا) برای استان مثمر ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: بیشترین جنگل‌های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که از مجموع ۶ میلیون جنگل ناحیه زاگرس، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، پیگیری‌هایی از طریق سازمان مرکزی و سازمان مدیریت بحران وزارت کشور صورت گرفته که بالگرد هنگام نیاز در استان حاضر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: سال گذشته از بالگرد در راستای اطفای حریق عرصه‌های ملی استان استفاده نشد، اما امسال پیگیری و مکاتبات صورت گرفته است تا در صورت لزوم، برای انجام عملیات اطفا و یا هلی برد نیرو به استان اعزام شود.

اجرای ۲ هزار کیلومتر آتش بر/ تجربه موفق نیرو‌های واکنش سریع

میرزایی همچنین گفت: امسال اجرای ۲ هزار کیلومتر آتش بر در عرصه‌های ملی استان هدفگذاری و اقدام عملی از ۲ هفته گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به تمام این اقدام تا چند روز آینده افزود: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع لرستان در آتش سوخت که در صورت عدم حضور نیرو‌های واکنش سریع و اطفا، این سطح افزایش می‌یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: امسال نیز ۱۰۰ نیروی واکنش سریع با آمادگی بالا در ۱۵۰ نقطه بحرانی استان توزیع شده اند که با رصد و پایش منطقه، هرگونه حریق را به گروه‌های اطفا گزارش و در صورت وسعت بالای آتش سوزی، در کنترل آن مداخله می‌کنند.

 پس چر مزارع بلای جان عرصه‌های ملی

میرزایی با انتقاد از بی توجهی برخی از مردم و گردشگران به حفظ عرصه‌های ملی اضافه کرد: با توجه به اینکه عامل تمام آتش سوزی‌ها تاکنون انسانی بوه است باید فرهگ سازی گسترده‌ای در راستای آگاهی مردم برای حفظ منابع طبیعی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در مواردی از آتش سوزی‌های امسال، آتشی توسط گردشگران روشن و رها شده بود که با سرایت به عرصه‌های همجوار، ده‌ها هکتار از اراضی ملی را به نابودی کشاند بنابراین از مردم و گردشگران انتظار می‌رود در شرایط حساس کنونی و پوشش خشک گیاهی، برای حفظ جنگل‌ها و مراتع از آتش سوزی احساس مسوولیت داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: همچنین پس چر مزارع یکی از عوامل اصلی در بروز این آتش سوزی‌ها است که کشاورزان باید در این راستا آگاهی داشته باشند و بدون توجه به هشدار‌ها و نکات ایمنی، موجب آتش سوزی و هدررفت سرمایه‌های ملی نشوند.

منبع:ایرنا

برچسب ها: آتش سوزی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.