رتبه برتر کهگیلویه و بویراحمد در تهیه نهال سه محصول

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از رتبه برتر استان در تهیه نهال گردو، هسته داران و انگور خبر داد.

داریوش حصار در جلسه کمیته فنی نهال استان گفت: نهال به عنوان یکی ازمهم‌ترین ارکان و پایه باغبانی نقش موثری در عملکرد اقتصادی باغات داشته و در حال حاضر تولید بر اساس نهال گواهی شده نشان نمای آبی برنامه ریزی شده که فرایند گواهی شدن را طی کرده و بدون ویروس است.
 
حصار بر تقویت ارتباط محققان و عوامل اجرایی تاکید کرد و افزود: ضروری است استفاده از روش کشت بافت در تولید نهال بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و با انتقال یافته‌ها و دستاورد‌های علمی محققان به باغداران شاهد افزایش بهره وری و اقتصادی کردن باغ ها باشیم و گام‌های موثری در تقوت نهالستان‌های استان برداریم.
 
وی همچنین از تولیدکنندگان بخش خصوصی خواست تشکیل اتحادیه جهت حمایت‌های بیشتر و پیگیری موارد حقوقی را در الویت برنامه‌های خود قرار دهند.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان این موضوع که نهالستان غیرمجاز در استان وجود ندارد، گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان، نهالستان‌های استان به طور دائم رصد شده و از فعالیت نهالستان‌های غیرمجاز جلوگیری می شود.
 
اکبر محمدی افزود: زیرساخت‌ها و نهالستان‌ها مورد حمایت جدی کمیته فنی نهال قرار دارند و اعتبارت به سمت اصلاح و تغییر الگوی کشت و همچنین تولید پایه و پیوندک گواهی شده رویشی به خصوص به روش کشت بافت پیش خواهد رفت تا با تولید تجاری بهتر، باغ‌های سالم‌تر و با بازده اقتصادی بالاتری را در استان شاهد باشیم.
 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اثر سرمازدگی، آفتاب سوختگی و دیگر عوامل محیطی بر کیفیت و عملکرد درختان گفت: سازگاری ارقام در تولید نهال باید در دستور کار نهالستان‌های استان قرار گیرد و ایجاد باغ‌ با ارقام سازگار تجاری جدید که توسط محققان شناسایی شده اند یکی از نیاز‌های استان است.
 
در ادامه این نشست وظایف کمیته فنی نهال استان توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادات فنی در حوزه عملکردی هر بخش مطرح شد.
 
گفتنی است ۲۲ نهالستان در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال سردسیری، گرمسیری و گیاهان زینتی تولید می‌کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.