راه اندازی ۴۳ ایستگاه پمپاژ در شبکه آبیاری خداآفرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۴۳ ایستگاه پمپاژ در شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین راه اندازی می‌شود.

علی حیدری اناری با اشاره به اجرای بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی استان در منطقه مغان گفت: اراضی خالص این منطقه تقریبا ۷۴ هزار هکتار بود که از این میزان ۶۲ هزار هکتار در استان اردبیل واقع شده و با تعدیل اراضی در فاز اول ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه مغان تحت پوشش شبکه مدرن آبیاری قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در دولت مردمی از محل منابع صندوق توسعه ملی و با دستور شهید آیت الله رئیسی، ۳۸ هزار میلیارد ریال فقط در بخش آب به اجرای شبکه خداآفرین اختصاص یافت تا این شبکه که سال‌ها معطل مانده بود امسال به اتمام برسد.
به گفته او، بعد از واقعه تلخ شهادت شهدای خدمت بعد از افتتاح سد قیزقلعه سی، همکاران شرکت آب منطقه‌ای انگیزه مضاعف برای تکمیل این شبکه دارند به طوری که حتی در شیفت شبانه هم در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌شود شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
حیدری افزود: از اول امسال تاکنون در حوضه آبریز ارس و سفید رود ۳۱۱ میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که بر اساس برآورد کارشناسان طی بازه زمانی ۱۰ ساله میزان بارش در بلند مدت هشت درصد و نسبت به پارسال ۳۸ درصد افزایش یافته است.
او اظهار کرد: در استان اردبیل ۵۴ سد بزرگ با ظرفیت ۵۸۰ میلیون متر مکعب احداث شده که از این میزان ۶۰ میلیون حجم مرده محسوب شده و بقیه برای مصارف مختلف استان در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل ۶ درصد مصارف آب مربوط به آشامیدنی، یک درصد صنعت و ۹۳ درصد مربوط به کشاورزی است، افزود: پارسال در این مقطع ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌ها ذخیره شده بود که امسال این میزان به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
حیدری گفت: در سد عمارت میزان ذخیره سازی آب بهتر شده ولی از لحاظ جریان روداخانه‌ها به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته حجم رودخانه‌های بزرگ استان کاهش داشته و جریان ورودی آب به سد‌ها مخصوصا به سد یامچی که در محدوده مطالعاتی اردبیل قرار دارد کاهش یافته است.
او اظهار کرد: در مقایسه با پارسال نزدیک به ۶ میلیون متر مکعب آب نسبت به ورودی، خروجی و ذخیره سازی سد‌ها کمبود وجود دارد که لازم است شهروندان موضوع مصرف بهینه آب را مد نظر داشته باشند تا دچار تنش آبی در استان نشویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.