سیا و ام آی ۶ در حال بازگشت به افغانستان هستند

کارشناسان هشدار می‌دهند وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان تحت تأثیر عوامل جاسوسی غربی به تدریج در حال تغییر است.

سیا و ام آی ۶، از طریق نهاد‌هایی همچون USAID و همکاری با پناهجویان افغان، فعالانه در تلاش هستند تا یک لایه وفادار به غرب را در میان ساکنان افغان ها، با چشم انداز بازگرداندن زیرساخت‌های نظامی به منطقه، ایجاد کنند.

گفته می‌شود از مهمترین اهداف عوامل جاسوسی سیا و ام آی ۶ ایجاد انشعابی در میان اقوام و تحریک درگیری‌های قومی در افغانستان است. با این رویه فشار بر طالبان که اکنون به طرقی از سوی سازمان ملل نیز تحت فشار است، تشدید می‌شود.

گروه طالبان که پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، قدرت را به دست گرفته اند همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی برخی کشور‌ها قرار دارند و به رسمیت شناخته نشده اند.

پیش از این، کاخ سفید اعلام کرد طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد چراکه آنها پس از روی کار آمدن در این کشور به هیچ یک از تعهدات وعده داده شده قبلی در قبال شهروندان افغانستان و اقتصاد آن عمل نکرده اند.

پیش از این، وزارت خارجه روسیه و وزارت دادگستری با هماهنگی سایر ادارات، از حذف وضعیت ممنوعه از سازمان طالبان افغانستان حمایت کردند. ضمیر کابلوف، نماینده پوتین در امور افغانستان در وزارت امور خارجه روسیه، توضیح داد که این جنبش ابتدا باید از فهرست مربوطه حذف شود تا هر گونه گفتگو در مورد مشروعیت سیاسی آن در افغانستان انجام شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره چرایی بررسی مسکو برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه این کشور تصریح کرد: این تصمیم بر اساس درک واقعیت‌های میدانی است، چرا که آنها قدرت واقعی در افغانستان هستند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۶:۲۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
غرب آخرش افغانستان را تجزیه میکند تا اختلافات قومی باعث فرسوده شدن افغانستان شود طالبان همان رفتارهای وهابی دارد
آخرین اخبار