در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حضور بیش از ۱۰۰ تولیدکننده در نمایشگاه تخصصی اسباب بازی

دبیر برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی گفت: بیش از ۱۰۰ تولیدکننده بزرگ و برند همراه با تنوع محصولات در این نمایشگاه حضور دارند.

امیر بهادری‌فرد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران و دبیر برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته ایران‎تویکس گفت: هر صنعتی برای معرفی ظرفیت و توانمندی خود و اخذ شناسنامه نیاز به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی دارد، براین اساس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با هدف هویت‌بخشی به صنعت اسباب‌بازی، بدو تاسیس خود برگزاری نمایشگاه را دستور خود قرار داده و که در نتیجه امسال سومین دوره نمایشگاه تویکس را برگزار می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌های صنعت اسباب بازی سابقا جنبه فروش مستقیم داشته و به صورت فصلی یا در حاشیه سایر رویداد‌ها بوده است، افزود: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در حاشیه دوره‌های چهارم و پنجم جشنواره ملی اسباب‌بازی، فضای تخصصی نمایشگاه از بخش فروش جدا شد و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با توجه به زیرساخت‌های نهادی کشور تصمیم به برگزاری نمایشگاه تخصصی در این صنعت گرفت تا رسالت خود را به انجام برساند. بعد از وقفه‌ای که در دوره اپیدمی کرونا در برگزاری نمایشگاه‌ها به وجود آمد، تیر ماه ۱۴۰۱ اولین دوره نمایشگاه ایران تویکس در کنار نمایشگاه نوشت افزار برگزار و با استقبال خوبی همراه شد. دومین نمایشگاه تخصصی این صنعت نیز ۳۱ خرداد الی ۳ تیر ماه ۱۴۰۲ و با شکوه بیشتری نسبت به دوره اول برپا شد. 

دبیر سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران با برگزاری موفق دو دوره نمایشگاه تخصصی به هدف اصلی خود که تبدیل فضا‌ی نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی این صنعت بود، دست پیدا کرد به طوری که امسال با کلید خوردن موضوع برگزاری دوره سوم نمایشگاه، فرایند ثبت‌نام از تولیدکنندگان اسباب‌بازی و واگذاری غرفه‌ها با استقبال خوبی مواجه شد که نشان می‌دهد تولیدکنندگان این صنعت، نمایشگاه تخصصی را که طی سه سال اخیر در خرداد یا تیر ماه برگزار می‌شود، به عنوان نمایشگاه اصلی صنعت خود پذیرفته‌اند و برای حضور در این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده‌اند. 

نمایشگاه اسباب بازی

بهادری‌فرد با اشاره به اینکه فضای نمایشگاهی اختصاص داده شده برای دوره سوم افزایش ۳۰ درصدی داشته است و با افزایش کمی و کیفی تولیدکنندگان روبرو شده‌ایم، گفت: در این دوره بیش از ۱۰۰ تولیدکننده بزرگ و برند برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و تنوع بسیار گسترده‌ای از این صنف در نمایشگاه حضور دارند. 

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی انجمن از تقویت حوزه نمایشگاهی در صنعت اسباب بازی، وجهه بین‌المللی بخشیدن به آن است، ادامه داد: همه ما تلاش داریم با برگزاری دوره‎‌های مختلف که هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و هر دوره‌ای مکمل دوره قبل است، این نمایشگاه را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم تا تجار و تولیدکنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را به بازار‌های منطقه و حتی جهان معرفی کنند و این مسیر استراتژی کلان انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران است. 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با تاکید بر اینکه رویداد نمایشگاه تماما توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: انتظار انجمن و تمام تولیدکنندگان و فعالان عرصه اسباب بازی حمایت از برگزاری با کیفیت‌تر نمایشگاه‌های اینچنینی است. اصلی‌ترین انتظار ما از دولت به رسمیت شناختن صنف اسباب‌بازی و مشورت با فعالین بخش خصوصی و نیز به روزرسانی تعاریف دقیق این صنعت است. از سوی دیگر متاسفانه آمار و ارقام موجود در صنعت اسباب بازی مورد توافق فعالان این صنعت نیست لذا باید براساس سیاست‌گذاری‌های درست، آمار دقیق و قابل اتکایی ارائه شود که این موضوع از حوزه‌هایی است که دولت می‌تواند نقش پررنگ تری را بر عهده بگیرد. 

بهادری‌فرد با تاکید بر پتانسیل و ظرفیت تولیدکنندگان اسباب‌بازی در ایران تصریح کرد: نمونه محصولات ایرانی از سطح کیفی خوبی برخوردار هستند و ظرفیت رقابت و حضور در بازار‌های جهانی را دارند البته با ذکر این نکته که صنعت اسباب بازی شاخه‌های بسیار متنوعی دارد در نتیجه این به معنای این نیست که تولیدکنندگان ایرانی در تمامی این شاخه‌ها برای مثال اسباب بازی‌های دارای مکانسیم، تکنولوژی بالا و قابل رقابتی دارند، اما در شاخه اسباب بازی‌های بدون مکانسیم و برخی دیگر از شاخه‌ها هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت قابل رقابت هستند و ما تلاش داریم بتوانیم با همدلی و همراهی دولت و از مبادی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، این صنعت را به بازار‌های منطقه و جهان معرفی کنیم. 

وی در ادامه به چشم‌انداز‌های تعیین شده در انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران برای این صنعت، خاطرنشان کرد: افزایش تنوع کالا، افزایش کیفیت و استاندارد کالا‌های تولیدی، افزایش تولید کالا‌های طراحی شده و نیز افزایش سهم اسباب بازی ایرانی در سبد مصرف خانوار و در پی آن گسترش بازار این تولیدات به فراتر از مرز‌های ایران را می‌توان از مهمترین چشم‌انداز‌های این صنعت به شمار آورد. در واقع افزایش کمی و کیفی یکی از چشم‌انداز‌های اصلی است. صنعت اسباب‌بازی صنعت بسیار گسترده‎ای است و تنوع آن بسیار زیاد است، اما ما در ایران نسبت به جهان تنوع کمتری داریم که جای کار بسیار دارد. هدف ما افزایش تنوع با حضور تولیدکنندگان قوی است که نیاز به حضور در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی دارند. به جرات می‌توان گفت که با توجه به ظرفیت موجود و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، ایران می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید اسباب بازی در دنیا باشد هر چند تا رسیدن به این چشم‌انداز مسیر طولانی است و چالش‎های زیادی وجود دارد. 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی صنعت اسباب بازی تولید کالا‌های غیراصلی و کپی است، ما در انجمن، حمایت از کالا‌های اورجینال و غیرکپی را دنبال می‌کنیم. متاسفانه برخی تولیدات صنعت اسباب‌بازی کپی کاری از روی تولیدکنندگان داخلی و یا کپی محصولات خارجی بدون لایسنس است. شاید در مراحل ابتدایی می‌شد از کپی کاری چشم پوشید، اما با فراهم شدن زیرساخت‌ها و طی شدن مسیری که امده ایم منطقا باید از مرحله کپی صرف نیز گذر کرد و به طراحی‌های اورجینال رسید که البته این اتفاق در حوزه بازی‌های رومیزی و فکری افتاده است به طوری که برای برخی از تولیدکنندگان این حوزه، مزیت رقابتی ایجاد کرده و امکان حضور جدی آن‌ها را در بازار‌های جهانی به وجود اورده است و این برای ما ارزشمند است.

شایان ذکر است نمایشگاه مذکور طی روز‌های ۲۲ الی ۲۵ خرداد ماه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
لطفا تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی با فرهنگ ایرانی و اسلامی و حمایت کنین
آخرین اخبار