کاهش ۸۰ درصدی بارندگی در فارس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از آب این استان از منابع زیرزمینی و ۱۰ درصد از منابع سطحی تأمین می‌شود، گفت: متاسفانه در یکی از مناطق شهرستان جهرم در حال حاضر عمق چاه به ۶۵۰ متر رسیده که این عمق چاه برای استحصال آب ثقیل است.

علی شبانی در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در آب گفت: مساحت استان فارس ۱۲۳ هزار کیلومتر مربع است که هفت هزار کیلومتر از این مساحت مربوط به شهرستان شیراز و ۱۱۷ هزار کیلومتر هم مساحت دیگر شهرستان‍های فارس است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب فارس تأمین آب شرب و جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب را در ۳۶ شهرستان به عهده دارد؛ در واقع خدمات این شرکت ۱۲۰ شهر و ۲ هزار و ۱۰۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شبانی اضافه کرد: این استان از حدود هزار و ۲۰۰ حلقه چاه، ۲۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و ۱۰ هزار کیلومتر خط انتقال و جمع‌آوری فاضلاب بهره می‌برد؛ در ۱۲ شهر این استان شبکه جمع‌آوری فاضلاب وجود دارد و حدود هشت روستا دارای پروژه فاضلاب هستند.

او با بیان اینکه ۶ واحد شهری و ۳ واحد روستایی دارای تصفیه خانه فاضلاب فعال هستند، گفت: این استان از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک آب بهره می‌برد که حدود ۷۶۰ هزار مشترک از این مجموعه مشترکان بخش شهری را تشکیل می‌دهند؛ این استان در بخش فاضلاب هم به ۶۷ هزار و ۵۰۷ مشترک خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرعامل آبفا فارس بر اهمیت مدیریت مصرف به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب نیز تأکید کرد و گفت: امسال ۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده؛ نیاز است از مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد و آموزش و پرورش و سایر بخش‌های تأثیرگذار برای فرهنگ‌سازی جهت مصرف بهینه آب بهره گرفته شود.

شبانی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان فارس تمام تلاش خود را برای پیشبرد امور در دو بخش مدیریت تأمین و تقاضا به کار گرفته است، گفت: در استان فارس با رشد سه درصدی تعداد مشترکین مواجه هستیم؛ بنابراین تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی به جمعیتی که سالانه در حال افزایش است به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم نگرانی و دغدغه مردم را در این حوزه برطرف کنیم.

او یادآور شد: استان فارس با افزایش دما، کاهش منابع از جمله برق، افزایش پدیده‌های جوی، وقوع سیلاب‌ها و خشکسالی مواجه است؛ در حال حاضر در یکی از مناطق شهرستان جهرم عمق چاه به ۶۵۰ متر رسیده که این عمق چاه برای استحصال آب، ثقیل است.

شبانی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از آب استان فارس از منابع زیرزمینی و ۱۰ درصد از آب این استان از منابع سطحی تأمین می‌شود، افزود: برنامه‌های بلندمدت و میان مدت برای بهره‌گیری از منابع آب سطحی برای تأمین آب مشترکین تدوین شده که در دستورکار است.

او با اعتقاد به اینکه در حوزه صرفه‌جویی ۲ رویکرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد، گفت: تدابیر لازم برای مدیریت مشکلات کم‌آبی اتخاذ شده است.

مدیرعامل آبفا استان فارس بیان کرد: استان فارس در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰ درصد کاهش بارندگی را تجربه کرده و جزو سه استان اول کشور در بحث خشکسالی شناخته شد؛ با این حال در سال ۱۴۰۳ شاهد بارش‌های خوبی بودیم که اگر این بارندگی‌ها اتفاق نمی‌افتاد با بحران جدی در برخی مناطق فارس مواجه می‌شدیم.

او، شعار امسال در هفته صرفه‌جویی در مصرف آب را «آب، محور امنیت و ضامن توسعه» عنوان کرد و گفت: هفته صرفه جویی در مصرف آب از ۲۵ لغایت ۳۱ خرداد و با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه و حفظ منابع آب برگزار و طی آن با انجام برنامه‌های متعدد در بین اقشار مختلف جامعه، راهکار‌های صرفه جویی در مصرف آب تبیین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس افزود: براین اساس، روز‌های هفته صرفه جویی با نام «آب، ارزش‌های دینی و ملی»، «خانواده، فرهنگ و مدیریت مصرف» و «آب، رسانه و افکار عمومی» نامگذاری شده است.

او اضافه کرد: «پساب، صنعت و محیط زیست»، «آب، اقتصاد و بهره وری»، «آب، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی» و «آب، آموزش شهروندی و مسئولیت پذیری» دیگر عناوین روز‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب است.

شبانی در ادامه بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت رسانه برای فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب و بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مردم در تمام فصول به ویژه فصل تابستان تأکید کرد و گفت: اگر مردم فهیم فارس فقط ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند، ۴۲ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی به دنبال دارد، لذا نیاز است رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس گفت: بدون شک عدالت اجتماعی در قالب توسعه پایدار محقق می‌شود؛ توسعه پایدار این است که در شرایط کنونی به گونه‌ای نیازمان را برطرف کنیم که به نسل آینده ضرری وارد نشود.

او عنوان کرد: برخی معتقدند بخش کشاورزی مصرف کننده بیشترین میزان آب است، اما من معتقدم اگر از هر جا که هستیم شروع کنیم و درست عمل کنیم، وضعیت منابع آب بهتر می‌شود.

شبانی با بیان اینکه شرکت آبفا فارس در بحث اجرای پروژه‌ها از ظرفیت خیرین و فرصت مسئولیت اجتماعی بهره گرفته است، گفت: خیرین در بخش آب کمک قابل توجهی داشته‌اند و جا دارد که باز هم از ظرفیت خیرین در این بخش استفاده شود؛ لذا نیاز است به ترغیب و تشویق این قشر برای ورود به این حوزه بپردازیم تا خدمات پایداری به مردم فارس ارائه شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی بابت تأمین و توزیع آب وجود ندارد، گفت:در دولت سیزدهم ۲۷۲ پروژه آب و فاضلاب با اعتباری قریب به پنج هزار میلیارد تومان در فارس به بهره برداری رسیده است که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها در بخش تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب بوده است.

او ادامه داد: سفر دوم رییس جمهور شهید به استان فارس پنج مصوبه در قالب پروژه‌هایی در حوزه آب و فاضلاب داشت که این پروژه‌ها در حال حاضر اجرا شده و قرار است در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار