آغاز به کار رسمی اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)

از هفته گذشته اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر ایران با هدف توانمندسازی فعالان و رسانه‌ها آغاز بکار کرد.

نشست خبری اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) که با حضور مهدی شاملو، رئیس اتحادیه، آرش دارابیان، دبیر اتحادیه، امیر رضاخانیان عضو شورای مرکزی و خزانه‌دار اتحادیه، رامین موسوی و فرزاد آذری، عضو اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در مجتمع گپ‌فیلم برگزار شد.

رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران در مقدمه‌ای درباره هدف از تشکیل این اتحادیه گفت: از آنجایی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تا به حال اتحادیه مستقلی نداشتند، سال گذشته مجمع رصتا به دنبال راه‌اندازی این اتحادیه بود، که یک سال به طول انجامید. از هفته گذشته اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران آغاز بکار کرد. این اتحادیه کاملاً خصوصی است و بر اساس مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد. ما از این ظرفیت قانونی برای ثبت اتحادیه استفاده کردیم.

شاملو با بیان اینکه اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران وابستگی سیاسی ندارد و به هیچ حزب و جناح سیاسی وابسته نیست، افزود: این اتحادیه صنفی و غیر دولتی است. مقاصد و اهدافش هم غیر تجاری، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است. هدف اصلی اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر انجام کار‌های صنفی است. ما در سال گذشته پنج مجمع را در استان‌های مختلف تشکیل دادیم، که می‌توان به مجمع استان گیلان، مجمع خراسان، مجمع قم، مجمع اصفهان و مجمع تهران اشاره کرد.

وی اهداف اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را تشریح کرد و گفت: فراهم کردن امکان فعالیت تشکیلاتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در جهت هویت‌یابی در جامعه مدنی، ایجاد نظام حرفه‌ای فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و تلاش در جهت تحقق منافع کاربران و فعالان صنعت صوت و تصویر فراگیر از اهداف تشکیل این اتحادیه است. یکی اهداف جدی اتحادیه توانمندسازی فعالان و رسانه‌هاست. ما نزدیک به ۴۵۰ رسانه صوت و تصویر فراگیر داریم. بسیاری از سرمایه‌گذاران صوت و تصویر فراگیر به این صنعت ورود کرده‌اند و خواهان فعالیت در این صنعت هستند.

رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران درباره نقش نظارتی این اتحادیه درباره پلتفرم‌هایی که شائبه رانت و فساد دارند، تصریح کرد: صنعت صوت و تصویر فراگیر دو دستگاه ناظر دارد، که آنها حتماً استعلام خود را درباره پلتفرم‌ها انجام می‌دهند. البته استعلام آنها از نوع کسب‌وکاری است. من متوجه هستم منظور شما کدام پلتفرم است. اما اینکه آن پلتفرم منتسب به کسی است که در بودجه‌اش شائبه رانت وجود دارد، قابل احصاء نیست. ما بیشتر در لایه کسب‌وکاری ورود می‌کنیم و جزو وظایفمان نیست که وارد چنین موضوعاتی شویم. 

به گفته شاملو، به زودی چندین پلتفرم وارد عرصه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر می‌شوند. هدف این اتحادیه هم فراهم کردن بستر ورود رسانه‌ها به این عرصه است. ما باید این فرصت را در اختیار تمام رسانه‌ها بگذاریم، تا صنعت صوت و تصویر بزرگ شود. اما وقتی این صنعت محدود به چند پلتفرم باشد، مخاطبان متضرر می‌شوند.

در ادامه دبیر اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران با بیان اینکه صنعت صوت و تصویر فراگیر جزو صنعت‌های پیچیده است، توضیح داد: یعنی در کنار تفریحات و سرگرمی که برای مخاطب درنظر می‌گیریم، به حوزه فرهنگ هم توجه داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار