۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در صنایع دستی فعال هستند

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: بیش از ۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در ۶۴ رشته مختلف صنایع دستی در استان اردبیل فعال هستند.

حسن محمدی ادیب با اشاره به هفته جهانی صنایع دستی گفت: استان اردبیل از استان‌های پیشرو در تولیدات صنایع دستی است و در جشنواره‌های مختلف از شاخص‌ترین استان‌ها بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به شعار "صنایع دستی و اقتصاد هویت بنیان" برای هفته جهانی صنایع دستی افزود: با توجه به تاثیرات هویت بنیان و اینکه هر تولید هنری نشان از یک هویت فرهنگی است، بنابراین در نامگذاری شعار امسال به موضوع هویت اشاره شده است، ضمن اینکه صنایع دستی از موضوعات موثر و مهم در اقتصاد خانوارهاست.
به گفته او، حدود ۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در ۶۴ رشته صنایع دستی در استان فعال هستند و انتقال بین نسلی هم در این زمینه محقق شده و این هنر‌ها به شکل خوبی به نسل‌های جدید منتقل می‌شود و در آموزشگاه‌ها نوجوانان و جوانان حضور چشمگیری دارند.
محمدی ادیب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت‌الله رئیسی افزود: در جریان سفر استانی شهید رئیسی به استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ ایشان بازدید سرزده‌ای از بازارچه صنایع دستی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی داشتند و در این بازدید اعلام کردند هر خانه می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد و هر خانواده ایرانی می‌تواند به لحاظ هویتی و فرهنگی در این زمینه ایفای نقش کند.
او ادامه داد: از جمله اقداماتی که بعد از حدود ۱۵ سال در سطح کشور محقق شد موضوع بیمه فعالان و هنرمندان صنایع دستی در دولت مردمی سیزدهم بود که این هم از یادگار‌های ماندگار شهید جمهور است، طوری که بیش از ۱۰ هزار نفر در سطح کشور مشمول بیمه رایگان تامین اجتماعی شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در این راستا از استان اردبیل هم ۱۴۰ هنرمند و صنعتگر به این صندوق معرفی شدند و در کنار آن طی تفاهم‌نامه با بیمه صندوق بیمه روستاییان و کشاورزان، هنرمندانی که علاقه دارند می‌توانند با هزینه پایین از مزایای این صندوق استفاده کنند و بیمه بازنشستگی هنرمندان و صنعتگران هم از این محل تامین شود.
محمدی ادیب افزود: در سال‌های گذشته ۷۱ هنرمند اردبیلی توانستند نشان ملی اصالت را بگیرند، همچنین هشت نفر از هنرمندان نشان بین‌المللی یونسکو گرفتند که نشان می‌دهد تولیدات هنرمندان استان هم از نظر کیفی هم از نظر کمی بسیار با ارزش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.