۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال طرح کشاورزی لرستان آماده بهره برداری است

رییس جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۷۲ پروژه به ارزش ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال همزمان با هفته جهاد کشاورزی در استان بهره برداری می‌شود.

 سید عماد شاهرخی گفت: این طرح‌ها در زیربخش‌های مختلف باغات، شیلات، گلخانه، دام و طیور و آب و خاک هستند که علاوه بر بهره مندی خانوار‌های روستایی، زمینه اشتغال ۱۰۱ نفر را نیز فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به افتتاح ۴۶۰ پروژه کشاورزی لرستان در دولت سیزدهم اظهار داشت: همچنین ۲۳۹ واحد غیرفعال بخش کشاورزی استان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به چرخه تولید بازگشته که ۱۶ واحد از این تعداد پرورش مرغ گوشتی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین با بیان اینه پارسال رکورد برداشت گندم در استان به ۵۳۰ هزار تن رسید تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این رقم طی سال زراعی جاری تا ۵۵۰ هزار تن نیز افزایش یابد که علاوه بر شرایط بارندگی‌های مطلوب، اقدامات کارشناسی و استفاده از ارقام متنوع گندم در این اتفاق تاثیرگذار بوده است.

شاهرخی اضافه کرد: هم اکنون ۴۳۰ دستگاه کمباین بومی و حدود یک هزار دستگاه کمباین وارد شده از استان‌های مجاور برای برداشت از مزارع استان فعال هستند و کار خرید گندم توسط ۴۸ مرکز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: برداشت گندم آبی و دیم در هر هکتار توسط کشاورزان نمونه به ترتیب ۱۱ و ۶ تن است و میانگین برداشت این محصول در لرستان یک تن بیشتر از میانگین کشوری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: تولید گندم لرستان از ۱۲۳ هزار تن در دولت دوازدهم به ۵۳۰ هزار تن در دولت سیزدهم افزایش یافته و در حوزه گلخانه نیز سطح زیر کشت از ۷۸ به ۱۳۰ هکتار رسیده است.

شاهرخی همچنین به اجرای طرح جهش تولید در ۳۷۰ هزار هکتار دیمزار لرستان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سال ۱۴۰۱، ۲۵۵ دستگاه با اعتبار ۲۴۲ میلیارد ریال و سال گذشته ۵۳۲ دستگاه با اعتبار ۶۶۹ میلیارد ریال جذب شد که از لحاظ اعتباری ۱۷۷ درصد و از لحاظ تعداد ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان موجب افزایش ۱۱درصدی تولید غلات، ۲۴ درصدی دانه‌های روغنی و ۵۰ درصدی نباتات علوفه‌ای شد.

رییس جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در لرستان از ۲ هزار و ۲۰۰ به ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است تصریح کرد: ضایعات یکی از چالش‌های بخش کشاورزی استان است که برای رفع این مشکل باید از ادوات به روز در حوزه برداشت استفاده کرد و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیز در این خصوص راهگشا است.

شاهرخی همچنین با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از اشتغال لرستان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: ۱۸ تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص استان هم مربوط به بخش کشاورزی بوده و از ۳۰ هزار اشتغالی که سال گذشته در سامانه رصد ثبت شد سه هزار و ۱۰۰ مورد مربوط به بخش کشاورزی بود.

وی به حریق مزارع نیز اشاره کرد و ادامه داد: آتش سوزی تمام مواد آلی خاک را از بین می‌برد، اما برخی کشاورزان همچنان نسبت به این اقدام مبادرت می‌کنند در حالیکه آتش‌زدن کاه و کلش مزارع مطابق قانون جرم است و با این افراد برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: شناسایی عوامل حریق اراضی لرستان به صورت جدی در دستورکار است که پارسال در این راستا ۱۳۰نفر با همکاری اداره حفاظت محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شدند.

برچسب ها: کشاورزی ، افتتاح ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.