سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: تلاش می کنیم سوگواره ملی تعزیه را به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت کنیم.

سعید شاهرخی در حاشیه آیین اختتامیه یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال شاهد برگزاری یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار هستیم که در ایام ارتحال ملکوتی امام راحل برگزار می‌شود، اظهار داشت: تعزیه از جمله میراث ناملموس ماست که ثبت ملی هم شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان یکی از استان‌هایی است که در آیین‌های محرم و صفر در مناطق مختلف آن آداب و رسوم مختلف برگزار می‌شود و مردم این استان علاقه‌مندی بسیاری به برگزاری مجالس سیدالشهدا و برگزاری این آیین‌ها دارند، افزود: حتی خوراک‌های مختلف آیینی و مکان‌های برگزاری این آیین‌ها نیز ثبت ملی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه قریب ۱۱ اثر از مکان و عنصر فرهنگی در استان کرمان در حوزه محرم و صفر متناسب با این آیین مذهبی ثبت ملی شده است، تصریح کرد: سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار از مراسم خوبی است که به نحوی پاسداشت آیین محرم است و با هنرمندی افراد مختلف با آداب و رسوم اسلامی و در راستای پاسداشت ارزش‌های اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم این روستا از قریب ۶۰ روز پیش در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری این سوگواره هستند، گفت: اکنون شاهد حضور پر شور و استقبال خوب مردم از این آیین بودیم و برگزاری مراسمی در این سطح در روستای ده‌زیار جای قدردانی دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه برگزاری این مجالس هم ریشه در انقلاب اسلامی ما و پیروزی خون بر شمشیر داشته و هم منشأ قهرمانی و شجاعت دارد، گفت: همه این مفاهیم ارزشمند در آیین تعزیه‌خوانی به نحو مطلوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه تعزیه داستان‌ها و قصه‌های خاص خودش را دارد و همه آنها جزو میراث ناملموس شیعه است که به همت هنرمندان این حوزه به نحو مطلوبی برگزار می‌شود، افزود: قطعاً این بستر در فرهنگ شیعی ما به خیلی از مطالب معنا می‌بخشد، پیام‌های زیادی دارد و ارزش‌های زیادی را زنده نگه می‌دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان کرمان تلاش می‌کند تا این آیین‌ها را ارتقا بخشیده و از آنها حمایت کند، بیان کرد: همکاران ما در حوزه مردم‌شناسی که بحث میراث ناملموس را ساماندهی می‌کنند در این جلسه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه این سوگواره لایه‌ای از میراث ناملموس استان کرمان است، گفت: با توجه به اینکه کلیت این موضوع و تعزیه ثبت ملی شده به دنبال تفاوتی در آیین برگزاری سوگواره ده‌زیار هستیم تا آن را به طور ویژه به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: باید آرشیو سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار از سوی همکاران ما در حوزه مردم‌شناسی بررسی و تفاوت آن احصا شود تا به سمت ارتقا و ثبت این اثر برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.