۵هزار و ۱۰۰ واحد خون به بیماران نیازمند فرصت زندگی داد

از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی ۵۱۰۰ واحد خون به بیماران نیازمند اهدا شده است.

مهدی زاده مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: پارسال ۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد خون در استان به بیماران نیازمند اهدا شد که شاخص اهدای مستمر ما را به ۵۹.۶ درصد رساند. 

او افزود: از ابتدای سال تاکنون ۶ هزار و ۷۸ مراجعه برای اهدای خون داشتیم که منجر به اهدای بیش از ۵۱۰۰ واحد خون شد و همچنین ۲۱۷ مراجعه برای اهدای پلاکت داشتیم که ۱۸۵ نفر از آنها موفق به اهدای آن شدند. 

مهدی زاده بیان کرد: درصد اهدای خون در بانوان بسیار کمتر از آقایون است و ما این اطمینان را به بانوان می‌دهیم که اهدای خون هیچ ضرری برای سلامتی آنها ندارد؛ نسبت اهدای خون بانوان در استان ۷.۱ درصد است که ۱.۷ برابر بیشتر از متوسط کشوری خون اهدا می‌کنند، اما هدف ما این است که این عدد به ۱۰ تا ۱۲ برسد.

مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون ۶/۲ روز ذخیره خونی در استان داریم و جوری تنظیم کردیم که در این عدد بماند، زیرا در حال حاضر نیاز استان به خون تأمین است و حتی مازاد آن به شبکه ملی ارسال می‌شود هرچند که الان در گروه خونی o مثبت و b مثبت نیازمند حمایت مردم هستیم.

او عنوان کرد: درسه شهر بیرجند، طبس، قائن و فردوس پایگاه فعال داریم که البته پایگاه فردوس در حال نیروگیری است، برای سایر مناطق نیز همکاران مان هر سه ماه یکبار به صورت سیار به شهر‌های مد نظر رفته و فرآیند اهدای خون از متقاضیان انجام می‌شود.

مهدی زاده تصریح کرد: مرکز خونگیری در بلوار مسافر بیرجند نیز تجهیزات آن تکمیل شده و ظرف یکی دو هفته آینده همکاران در مرکز مستقر می‌شوند؛ در مورد مرکز جامع اهدای خون نیز کار عملیاتی آن با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد اسفند پارسال و با تصویب اعتبارات مجدداً آغاز شد و قرارداد ۱۳ میلیارد تومان برای ساخت آن بسته شد که ۳ میلیارد تومان آن تأمین اعتبار شده و در صورتی که اعتبار آن به موقع جذب شود این مرکز قبل از پایان سال تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار کرد: کمبود منابع خونی استان را با برگزاری پویش‌هایی جبران می‌کنیم البته که اهدای مستمر خون در استان با آمار خوبی رسیده و فرهنگ آن در حال جا افتاده و هم اکنون متوسط سنی اهدای خون در استان ۳۴ سال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.