دسترسی مردم به اهدای خون در ۲۰ شهرستان فراهم نیست

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اکنون در ۲۰ شهرستان هنوز مرکز اهدای خون نداریم بیان کرد: باید به این سمت برویم که فرهنگ سازی برای اهدای خون و دسترسی مردم را به خون تسهیل کنیم.

ابوالحسن صفدری   با بیان اینکه اکنون در ۲۰ شهرستان هنوز مرکز اهدای خون نداریم بیان کرد: باید به این سمت برویم که فرهنگ سازی برای اهدای خون و دسترسی مردم را به خون تسهیل کنیم در صورتی‌که ساکنان جمعیتی ۲۰ نقطه سیستان و بلوچستان به پایگاه انتقال خون دسترسی داشته باشند نیاز خون استان به طور کامل توسط شهروندان مرتفع خواهد شد.

وی گفت: این استان به لحاظ پهناوری و وسعت، شرایط ویژه‌ای را در بین استان‌های دیگر دارد و یکی از پر مصرف ترین استان‌ها به لحاظ استفاده از خون به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اعتباراتی در نظر گرفته شده اما اینها برای جبران این عقب ماندگی تاریخی کافی نیست تصریح کرد: امروز از همه خیرین که در حوزه سلامت برای تاسیس درمانگاه و مراکز بهداشت گامی برمی‌دارند از آن‌ها می‌خواهیم با توجه به نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به خون و شرایط ویژه ای که این استان دارد ذهنشان معطوف به جریان اهدای خون و ایجاد پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان‌های مختلف نیز باشد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اینکه سه هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی در استان وجود دارد و به صورت ماهانه ۶ هزار واحد صرف این بیماران می‌شود و این بیماران همواره چشم انتظار اهدا کنندگان هستند بنابراین از شهروندان تقاضا داریم پایگاه‌های انتقال خون را دریابند و برای نجات جان انسان ها حضور پررنگی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نیاز سیستان و بلوچستان ۱۲ هزار واحد مصرف خون به صورت ماهانه است خاطرنشان کرد: از این میزان ۵۰ درصد در خود استان فراهم می‌شود که نیاز است به سمتی حرکت کنیم تا واردات خون را به استان کمتر کنیم.

یکی از عواملی که باعث شده امروز سیستان و بلوچستان به کانون تالاسمی در کشور تبدیل شود و مشکلات اساسی را در حوزه و بهداشت و درمان برای این استان ایجاد کند، نبود توجه خانواده‌ها به آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج است

صفدری افزود: با توجه به اینکه بیماران بسیاری مانند و تالاسمی هموفیلی ها ماهانه به فرآورده های خونی اهداکنندگان خون، وابسته هستند میزان اهدای خون استان فقط پاسخگو ۵۰درصد نیاز است و کمبودها از طریق شبکه ملی خون‌رسانی از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به جوانی جمعیت سیستان و بلوچستان، با همت جوانان استان می‌توانیم خون مورد نیاز بیماران را از هم استانی‌های خودمان تامین کنیم.

وی ادامه داد: میانگین مراجعه برای اهدای خون در سیستان و بلوچستان روزی ۲۰۰ نفر است، که همه این افراد موفق به اهدای خون نمی‌شوند اگر از امروز هر فرد اهداکننده مشوق یک فرد دیگر از نزدیکان و دوستان خود برای اهدای خون شود انتظار می‌رود مراجعه در طول روز به ۴۰۰ نفر نیز برسد که قطعا نیاز استان به دریافت خون از شبکه ملی مرتفع خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه همیشه بیمارانی وجود دارند که زندگی آن‌ها نیازمند به تزریق خون است، افزود: این استان در حالت کلی به همه گروه‌های خونی نیازمند است اما در برخی مواقع با کاهش موجودی گروه‌های خونی +O و -O مواجه است.

صفدری بیان کرد: میانگین مصرف روزانه سیستان و بلوچستان به خون حدود ۳۰۰ واحد گلبول قرمز متراکم است در حال حاضر ذخیره خونی پنج روزه برای استان، ذخیره مطلوبیست اما ممکن است برای بعضی گروهای خونی ذخیره به کمتر از سه روز برسد.

وی در مورد استان‌های معینی که به سیستان و بلوچستان خون ارسال می‌کنند اظهارکرد: شبکه ملی خون‌رسانی با توجه به بعد مسافت و زیرساخت‌های حمل و نقل و انتقال خون استان‌های معین رو مشخص می‌کند که برای این استان از خراسان جنوبی، کرمان، یزد، بجنورد، قزوین، زنجان و سایر استانها خون ارسال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در مورد شرایط اهدای خون عنوان کرد: همه افراد با سن بین ۱۸ تا ۶۵ سال و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌توانند به پایگاه‌های خون مراجعه کنند این افراد پس از مرحله ثبت نام، مصاحبه و معاینه پزشکی در صورتی که مشکلی نداشته باشند می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

 
 

برچسب ها: اهدا خون ، انتقال خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار