در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شیفته شیوه‌های غربی مناظرات نشویم

یک پژوهشگر رسانه گفت: ما باید متناسب با الگو‌های ایرانی - اسلامی مناظرات را طراحی کنیم.

عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگر رسانه در پاسخ به این سوال که چقدر برگزاری مناظرات به شناخت مردم در انتخاب نامزد انتخابات ریاست جمهوری کمک می‌کند؟ گفت: نمی‌توانیم حکم کلی درباره نافع بودن یا مضر بودن مناظرات داد. بستگی دارد مناظره به چه شیوه‌ای برگزار شود و چگونه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری با مناظره برخورد می‌کنند. ما هم تجربه مناظراتی را داریم، که به شناخت عموم مردم کمک چندانی نکرد. چه بسا شناخت‌های وارونه ایجاد کرد. از طرفی، مناظرات فراوانی برگزار شده، که به خوبی توانسته ظرفیت‌ها و ضعف‌های نامزد‌های انتخابات را نشان دهد.

خیامی در پاسخ به این سوال که چقدر حضور نامزد‌های انتخابات در نحوه برگزاری مناظرات موثر است؟ افزود: دو عامل آشکار در شیوه برگزاری مناظرات تاثیرگذار است، که می‌توان به برگزارکننده مناظرات یعنی صداوسیما و نحوه مواجهه نامزد‌ها اشاره کرد. یک عامل نه چندان آشکار هم در مناظرات اثر می‌گذارد و آن هم اقتضائات ذاتی رسانه است. اگر مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در رادیو برگزار شود، یکسری از نامزد‌ها را برجسته و مقبول نشان می‌دهد و یکسری‌های دیگر را بین عموم نامقبول می‌کند. از طرفی، بخاطر ذات تصویر پایه تلویزیون آثاری بر توسعه و عدم توسعه نامزد‌ها دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره تکنیک‌هایی که نامزد‌ها برای فرار از پاسخ‌گویی انتخاب می‌کنند، افزود: گاهی نامزد‌های انتخاباتی روش‌هایی را بکار می‌برند که بیش از آنکه مخاطب بتواند به محتوا توجه کند، به سمت و سوی حواشی مطلب سوق پیدا می‌کند. برخی از مشاوران رسانه‌ای نامزد‌ها تکنیک‌ها و روش‌هایی را می‌گویند که بیش از آنکه به سوالات پاسخ دهند، به نامزد طرف مقابل حمله می‌کنند. بیش از آنکه به ارائه عملکرد خود بپردازند، به نفی دیگری می‌پردازند. نامزد‌ها بجای اینکه به محتوا بپردازند، به حواشی نه چندان مهم می‌پردازند؛ چراکه این حواشی برای مخاطب جذاب هستند. به آن حواشی پناه می‌برند، تا بتوانند بر ذهنیت مخاطبان تاثیر بگذارند؛ بخصوص در دوران تبلیغات ریاست جمهوری که دوران هیجانی است و احساسات جامعه در کنار استدلال به اوج خود رسیده است.

حواشی مناظرات

وی درباره موفق نبودن یک مناظره توضیح داد: برخی از نامزد‌ها در مناظرات توانستند مسیر را تغییر دهند و چه بسا نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت جا زدند و حتی نقاط قوت رقیب انتخاباتی را نقاط ضعف نشان دادند. پس استفاده آگاهانه یا ناآگاهانه از تکنیک‌های عملیات روانی و استفاده از عناصر زیبایی شناسی برای ایجاد احساس و هیجان و استفاده نامطلوب از این ابزار‌ها روشی است که ممکن است یک مناظره را به اهداف واقعی خود نرساند.

این پژوهشگر رسانه در پاسخ به این سوال که از آنجایی که شما یک عامل موثر در برگزاری مناظرات را برگزارکننده آن یعنی صداوسیما دانستید. اگر در مقاطعی به شیوه برگزاری مناظرات در رسانه انتقاد شده، بخاطر شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه بوده است، توضیح داد: قطعاً باید شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه در طراحی الگو‌های مناظره لحاظ شود. اگر در سال‌هایی به برخی از شیوه‌های مناظره انتقاد می‌شد، به دلیل درنظر نگرفتن اقتضائات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه بوده است.

مناظره

خیامی با بیان اینکه شخصیت‌های که از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت می‌شوند، در نحوه برگزار مناظره تاثیر می‌گذارد، گفت: روحیات، شخصیت، بیان و سوابق نامزد‌ها تاثیرگذار است. این نامزد‌ها به این امور ناآگاه نیستند؛ چراکه بر اساس قانون اساسی باید رجل سیاسی باشند. ما باید در طراحی الگوی مناظره علاوه‌بر تعداد نامزدها، نوع شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی آنها را درنظر بگیریم. ما نباید اصرار داشته باشیم تا یک الگوی مناظره را در تمام دوره‌ها تکرار کنیم. طبیعی است که مناظره‌ها شبیه هم نباشد.

مناظره

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سوال که می‌توانیم بگوییم نامزدی که سروصدای بیشتری دارد، پوشالی‌تر یا به اصطلاح پوششی است؟ توضیح داد: الزاماً نامزدی که سروصدای بیشتری دارد، پوشالی‌تر نیست. ممکن است این سروصدا‌ها یا ناشی از توانمندی‌های او باشد، یا برای پوشاندن ضعف‌های خود بکار رود. حتی هر دو مورد این تکنیک‌ها را شاهد بودیم. ما نباید شیفته شیوه‌های غربی مناظرات شویم. پشتوانه‌های انتخاباتی یک جامعه سرمایه‌داری با جامعه ما تفاوت دارد. ما باید متناسب با الگو‌های ایرانی - اسلامی مناظرات را طراحی کنیم. پیش از شاهد مناظراتی بودیم که به تقلید از مناظرات غربی بوده است.

وی درباره مهارت بهره‌گیری از نظرات کارشناسان توضیح داد: آن دوره‌ای که برخی مدعی بودند کارشناس همه چیزدان هستند، گذشت. ما به رئیس جمهوری که همه چیزدان باشد احتیاج نداریم. اینکه رئیس جمهور به تمام عرصه‌ها اشراف نداشته باشد، غلط است. باید تغییراتی در شیوه برگزاری مناظرات ایجاد کنیم، تا علاوه‌بر اینکه توانایی نامزد انتخاباتی را در عرصه‌های مختلف بسنجیم، باید ببینیم چگونه می‌تواند از نظرات کارشناسی بهره ببرد. چه اشکالی دارد علاوه‌بر نامزد‌ها کارشناسان‌شان هم حضور یابند تا بتوانند از نظر کارشناسان خود بهره ببرند.

مناظره

به گفته خیامی، ما تا الان کمتر شاهد مشارکت زنده مردم در مناظرات بودیم، توضیح داد: قبلاً در برخی از مناظرات پرسش مردم در عرصه‌های مختلف ضبط می‌شد و برای نامزد‌ها پخش می‌شد. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
اقای پزشکیان کوچه وبازاری حرف میزند مثلا دیدید چهار نفر پهلوی هم میشینن وشروع به حرف زدن میکنن فلان چیز گرون شده فلانی را اخراجش کردن وای مالیاتا بالا رفته و غیره تاوهمدلی کند بدون راه حل ورای جمع کنه جبهه مخالف باید عین اون عمل کنن وکار اونا خنثی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
رئیسی بزرگترین موتور اقتصادی کشور(بورس) را کاملا خاموش کردند در دوران ایشان زیان ما خیلی بیشتر از سال 99 شد. بزرگترین سم برای تولید و اقتصاد قیمت های دستوری بود که دولت رئيسي استاد قيمت گذاری دستوری بودند که این کار زیان خودروسازان را از 79 هزار میلیارد تومان به 467 هزار میلیارد تومان رساند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
بنظرم بهتره یک سوال از 6 نامزد پرسیده بشه و
صریح و رک جواب دهند .سوال را به حاشیه نبرند
تا مردم صالح را از ناصالح تشخیص دهند
ولی پزشکیان همان دوره حسن روحانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
برایم سوال است چرا شورای نگهبان باز اصلاح طلب ها و دار و دسته روحانی مثل پزشکیان و پوز محمدی را تایید صلاحیت کرد و دوما هنوز برای کشور ت. این ۶نفر خوب نیستند
Iran (Islamic Republic of)
هفت و چهار
۱۳:۱۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
ما بختیاری های اصیل از دکتر پزشکیان حمایت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۱۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
چرا یارانه واریز نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جیب تولید را خالی کرد و آن را برای افزایش یارانه ها اختصاص داد
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۱:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
دورود برکاندیداهای محترم آقایان دکتر جلیلی ودکتر قالیباف ودکترزاکانی ودکتر قاضی زاده هاشمی - خواهش می کنم توجه داشته باشید که با یک همفکری واجماع می توان کاررا درهمان مرحله اول تمام کرد شماها همه خوبید همه می دانن ولی اصل اینکه پیروز انتخابات جبهه انقلابی باشد ودوباره اشتباهات گذشته تکرار نشود وکشور دست نااهلان نیفتد باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۱:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
فقط مناظره درست میتواند عیار هر شخص را مشخص کند همچون میدان کشتی و یا رینگ بوکس و میدان دو میدانی و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه هیچ مناظره ای نبوده که توش بحث و جدل نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
مناظره یعنی جدل .
Iran (Islamic Republic of)
محمدولایی بازنشسته
۱۱:۰۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
5نفر اوردن در مقابل یه نفر که واقعا اصل عدالت را شورای نگهبان رعایت کرده خسته نباشید::: همیشه حق با کسانی ست که زور وقدرت دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
مناظره همین هست که طرفین همدیگه رو به چالش بکشن
اگر قرار باشه اینو هم محدود کنین دیگه چکاری هست اصلا مناظره برگزار کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
ما چیزی به عنوان مناظره تو ایران نداریم
میزگرد ولایت مداری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
کاملا حرف ایشان درست هست.می خوای یکجایی یا یک نفر خراب کنی که خودت آباد کنی.اصلا خدا پسندانه نیست وغیره قابل قبول.هر وقت برای کاری وعملی شالودهای خوبی بکار نبرید،اون کار حتی اگر داخلش هم بری همیشه لنگ میرنه وخراب هست.چون نیت خوبی توش بکار نرفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
رای دادن / یعنی ثابت موندن همین شرایطی که فعلا دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
البته برخی ها فکر می کنند اومدن خودشون را معرفی کنند و از خودشون تعریف و تمجید کنند این اسمش مناظره نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
خب اگه مناظرات پخش مستقیم هم نداشته باشه که ممکنه رسانه متهم به سانسور بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روش فریاد و دادبیداد در برنامه ها و سخنرانی ها از حربه های اصلاح طلبان است که سالهاست استفاده می‌کنند برای عدم پاسخ به انتقادات دیگران...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
شما کی هستید که برای دیگران تعیین تکلیف می کنید که چگونه فکر کنند و چگونه نگاه کنند شما عددی نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
اگه یه بررسی کنید می بینید کسانیکه مهاجرت میکنند از خانواده های دهکهای بالاهستند که وضع مالی بدی ندارند.با کسانیکه عامدانه جو مهاجرت میدن باید برخوردبشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
اونایی ک مهاجرت اکثر از قشری هستن
ک چندین ساله از جان و مال مردم مکیدند
وقتی برخورد شدید دولت جدیدی و می بینن و احساس خطر میکنن تصمیم ب مهاجرت میگیرن

فرار و بر قرار ترجیح میدن

وقتی اوضاع و بر وفق مراد می بینن دوباره بر میگردن براس چاپیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
خب الان خیلی فکر کردی افرادپول دار برای جامعه مفیدن میتونند سرمایه گذاری کنند اشتغال ایجاد کنند میتونند تولید فکر کنند این سرمایه جامعه هستند اینا برند فک کردی کم ضرر میرسونه به کشور ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
کاملا مخالفم.
اونی که مهاجرت میکنه از همه چی توی این مملکت بریده
تمام سرمایه شو پول کرده تا مهاجرت کنه.

مملکت قدر نخبه رو نمیدونه من هرچی دوست از دانشگاه داشتم یا مهاجرت کرده (که اتفاقا ثروتمند نبوده) یا توی فکر مهاجرته.
با کلمات بازی نکنید لطفا.