بیش از ۱۵ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۱۵ هزار و ۲۷۶ نوزاد در استان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: یکی از مواردی که توسط بهزیستی پیگیری می‌کند ارائه خدمات غربالگری بینایی و شنوایی برای نوزادان و کودکان و مباحث ژنتیکی برای زوجین است.

او افزود: بحث شنوایی سنجی در حال حاضر در کلیه زایشگاه‌های مرکز استان که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند انجام می‌گیرد و دستگاه‌های شنوایی در این مراکز مستقر بوده و طبق تفاهم نامه‌ای که با شنوا سنج‌ها و بهزیستی منعقد شده کار غربالگری نوزادان تازه متولد شده انجام می‌گیرد.

شرفی بیان کرد: طبق هماهنگی که با ثبت احوال به عمل آمده تا غربالگری شنوایی نوزادان انجام نشود شناسنامه برایشان صادر نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: دستگاه‌های شنوایی سنجی معمولاً قیمت بالایی دارند که در مجموع ۲۱ دستگاه برای استان تهیه شده که قیمت هر دستگاه ۴۹۰ میلیون تومان است.

او اظهار کرد: هر سال دستگاه‌های جدید جایگزین دستگاه‌های فرسوده می‌شود و در این زمینه اعتباراتی از سوی بهزیستی اختصاص می‌یابد.

شرفی تصریح کرد: بهزیستی تنها کار غربال شنوایی را انجام نمی‌دهد بلکه دوره درمان به طور کامل انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس آمار پارسال از مجموع ۱۵ هزار و ۲۷۶ نوزادی که در استان متولد شدند و مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند ۵ نوزاد نیاز به کاشت حلزون و ۲۴ نوزاد نیاز به سمعک تشخیص داده شدند.

او بیان کرد: نوزادانی که مشکوک باشند به مراحل بعدی ارجاع داده شده و به دکتر متخصص معرفی می‌شوند.

شرفی گفت: نوزادانی که به سمعک نیاز پیدا می‌کنند با توجه به قیمت بالای آن مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند و بهزیستی اعتبار خاصی را در این خصوص دیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: تا پایان سال بهزیستی استان هیچ مشکلی در تأمین سمعک برای کودکان نخواهد داشت و کسانی که نیاز دارند به صورت دولتی در اختیارشان قرار می گیرد.

او با بیان اینکه تعدادی از نوزادان و کودکان در مراحل غربالگری نیازمند عمل‌های جراحی و تعدادی نیازمند کاشت حلزون می‌شوند، عنوان کرد: پارسال از طریق بیمارستان و معرفی از سوی بهزیستی و دانشگاه بستر درمان برای نوزادان فراهم شد که پنج نفر برای این امر معرفی شدند و در حال حاضر این درمان‌ها در مشهد انجام می‌گیرد.

شرفی تصریح کرد: هدف بهزیستی در این طرح شناسایی نوزادان ناشنوا و جلوگیری از این معلولیت در سنین بالاتر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: پارسال برای کودکان سه تا پنج سال طرح غربالگری شنوایی سنجی انجام شده و هدف این بوده کسانی که در طول دوران کودکی دچار مشکل جسمی شده و بیماری دارند از همان ابتدای زندگی شناسایی و مراحل درمان خود را طی کنند و برای رفتن به مدرسه آمادگی داشته باشند.

او ادامه داد: پارسال ۹ هزار و ۵۳۵ کودک سه تا پنج سال در استان در این طرح غربالگری شدند که ۹ کودک نیاز به سمعک داشتند و تعدادی برای جرم‌گیری گوش معرفی شدند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.