کاهش تولید ناخالص داخلی در افغانستان

تولید ناخالص داخلی در افغانستان از ۲۰.۷ درصد به ۶.۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است.

برنامه جهانی غذا اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ تولیدات ناخالص داخلی افغانستان کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای این نهاد، تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۰.۷ درصد بود، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۶.۲ درصد رسیده است.

در بخشی از گزارش برنامه جهانی غذا آمده است: «اقتصاد افغانستان از زمان تغییرات سیاسی در اگست ۲۰۲۱ انقباض قابل توجهی را تجربه کرده است. با این حال، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی کند شده است. کاهش از ۲۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است.»

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «امیدوار هستم که این کمک‌ها روی پروژه‌های کاری به مصرف برسد تا مردم به خودکفایی برسند.»

وزارت اقتصاد علت کاهش تولید ناخالص داخلی در افغانستان را اعمال محدودیت‌های اقتصادی جهانی علیه افغانستان می‌داند. عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد، گفت: «وضع محدودیت‌های بانکی، انجماد ارزی، قطع کمک‌های انکشافی جامعه جهانی و تغییرات اقلیمی تاثیر منفی بر رشد اقتصادی کشور گذاشته و شاخص‌های کلان اقتصادی مانند فقر، بی‌کاری، تجارت، عواید ملی و تولید ناخالص داخلی را متاثر ساخته است.»

این در حالی‌ است که برنامه جهانی خوراک اعلام کرده است برای کمک‌رسانی به مردم افغانستان در شش ماه آینده به ۵۱۰ میلیون دالر بودجه نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.