عطوان: نشست نظامی دولت‌های عربی و رژیم اسرائیل در بحرین خطرناک است

«عبدالباری عطوان» نشست محرمانه فرماندهان ارتش پنج دولت عربی با رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در بحرین را خطرناک توصیف کرد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب نشست محرمانه فرماندهان ارتش پنج دولت عربی با رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در بحرین را خطرناک توصیف و دلایل برگزاری آن را از نگاه خود تشریح کرد.

به گزارش روز شنبه روزنامه رای الیوم، عطوان با اشاره به دیدار سران نظامی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی در منامه و تحت نظارت فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا موسوم به (سنتکام) نوشت: در حالی که نسل کشی در غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی ادامه دارد و شمار زیادی از جمله کودک و زن با مشارکت مستقیم آمریکا، شهید و زخمی شده اند، پایگاه «آکسیوس» نزدیک به واشنگتن از نشست پشت در‌های بسته‌ای خبر داد که بین ژنرال «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و فرماندهان پنج ارتش عربی تحت نظارت «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام در روز دوشنبه گذشته برگزار شد.

به نوشته عطوان، در این نشست فرمانده ارتش عربستان در کنار همتایان اردنی، مصری، اماراتی و بحرینی مشارکت داشتند، این در حالی است که این نشست پس از ارتکاب جنایت «النصیرات» با بیش از ۲۷۰ شهید برگزار شد.

وی افزود: مشارکت چهار کشور در این نشست محرمانه جای تعجب ندارد، زیرا آنها با تل آویو رابطه دارند، اما مشارکت فرمانده ارتش عربستان شوکه کننده است، زیرا این کشور هنوز به طور رسمی روابط خود را با تل آویو عادی نکرده است.

عطوان ادامه داد: این مشارکت نوعی تایید غیرمستقیم گزارش‌های آمریکایی و اسرائیلی در این روز‌ها و نتیجه سفر‌های فشرده مسئولان آمریکایی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به ریاض و بحث توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در چارچوب توافق سعودی-آمریکایی است.

این تحلیلگر اضافه کرد: سئوال مطرح، برگزاری این نشست در مقطع کنونی، اهداف مورد نظر آن و نقشی است که به ارتش‌های عربی با هم یا جداگانه واگذار شده است.

وی نوشت: در وهله نخست، مشارکت ژنرال هالیوی در این نشست و در این سطح نظامی و دوش به دوش همتایان خود در کشور‌های عربی، تلاشی بر روند عادی سازی و تسریع آن با وجود نسل کشی در غزه است.

در وهله دوم، حضور فرمانده ارتش مصر در این نشست و پس از اشغال محور صلاح الدین و گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و همنشینی با ژنرال هالیوی مهندس این اشغالگری و همچنین اقدام نقض کننده توافق‌های سازش «کمپ دیوید» و «اسلو» از سوی تل آویو، این شائبه را ایجاد می‌کند که این اشغالگری با توافق از پیش تعیین شده طرف مصری و اسرائیلی بوده و این نشست تاکیدی بر آن است.

در وهله سوم، با توجه به اخبار درز پیدا کرده از این نشست، به ویژه بحث دفاع هوایی مشترک و همکاری در زمینه پهپادی و حملات موشکی می‌توان گفت که چه بسا هدف از آن هماهنگی مشترک برای تلاش جهت مقابله با رسیدن موشک‌ها به عمق سرزمین‌های اشغالی با همه راه‌ها و ابزار است.

در وهله چهارم، کاملا روشن است که آمریکا و ژنرال کوریلا فرمانده سنتکام به دنبال تثبیت و تعمیق سابقه خطرناک مشارکت کشور‌های عربی و در راس آنها پدافند هوایی اردن در مقابله با موشک‌ها و پهپاد‌های محور مقاومت است. این پنج کشور عربی در کنار پایگاه‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی، دیوار مسدود کننده‌ای در حمایت از رژیم اشغالگر تشکیل خواهند داد.

پنجم، تشکیل ناتوی عربی-آمریکایی و اسرائیلی مشترک برای مقابله با محور مقاومت. این نشست با هدف آمادگی برای گسترش جبهه‌های احتمالی و قریب الوقوعی است که جرقه‌های آن از جنوب لبنان زده می‌شود. این پنج کشور تحمل موفقیت نیرو‌های ارتش یمن و حملات آن را ندارند که دریا‌های عرب و سرخ را بسته و در آستانه بستن دریای مدیترانه و اقیانوس هند بر روی کشتی‌های اسرائیلی و تهدیدکننده ناوگان دریایی آمریکا در منطقه است. شاید انتخاب بحرین به عنوان پایگاه ناوگان آمریکایی برای برگزاری این نشست تصادفی نبوده است.

ششم، برگزاری این نشست در سطح نظامی عالی رتبه نمایانگر این است که دولت‌های عربی شرکت کننده در آن، هیچ اهتمامی به خشم افکار عمومی در قبال کشتار غزه در وهله اول ندارند و در وهله دوم به طور کامل به دیکته‌های آمریکا و اسرائیل تن داده اند.

عطوان اضافه کرد: مقاومت در غزه، جنوب لبنان، یمن و عراق نقشه جدید منطقه را ترسیم خواهد کرد و اسرائیلی که این رژیم‌ها به حمایت آن دلبسته اند، شکست خورده و این شکست سرآغازی بر پایان نفوذ آمریکا در خاورمیانه است.

سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: گواه این مدعا نیز مقاومت هشت ماهه، به آتش کشیده شدن شمال فلسطین اشغالی با موشک‌های حزب الله و موشکباران شهرک‌های اسرائیلی در آن، تقویت هماهنگی یمنی- عراقی در میادین نبرد است. سامانه‌های گنبد آهنین، فلاخن داوود، تانک‌های مرکاوا و ارتش شکست ناپذیری که نظامیانش به منظور فرار از جنگ در غزه به خودکشی روی آورده اند، کجا هستند؟ فرماندهان ارتش ۵ کشور عربی که در این نشست توطئه، از ترس آمریکا و در راستای تن دادن به دیکته‌های واشنگتن مشارکت کردند، کشور‌های خود را به سمت یک آینده رعب آور سوق می‌دهند. این شورای جنگ ۶ جانبه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۸:۴۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
این چندین ده است خودشان عربها را اسرائیل فروخته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سران خود فروخته برخی از کشورهای عربی بدانند خدا از همه چیز و از همه کس بزرگ و با عزت است لذا تن دادن به روابط و نوکری آمریکا و اسرائیل که دستشان تا مفرق در خون برادران مسلمان فلسطین ، یمن ،لبنان ، افغانستان ، سوریه ،عراق و سایر بلاد مسلمین آغشته است . چیزی جز ذلت دنیا و آخرت برای آنها به دنبال نخواهد داشت . و ملتهای همین کشورها دیر یا زود برعلیه سیاستهای کثیف و خیانت آنها به آرمان فلسطین به پا خواهند خاست و آنها را به گورستان تاریخ خواهند سپرد.
آخرین اخبار