زند گفت: افرادی که مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی هستند، ممکن است به کافئین واکنش متفاوتی نسبت به افراد بدون این اختلال نشان دهند.

 پریدخت زند روانشناس شخصیت در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:افرادی که مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) هستند، ممکن است به کافئین واکنش متفاوتی نسبت به افراد بدون این اختلال نشان دهند. دلایل این واکنش متفاوت می‌تواند باشد. به طور مثال کافئین یک محرک است و به طور معمول باعث افزایش هوشیاری و انرژی می‌شود. اما در افراد با ADHD، ساختار و عملکرد سیستم عصبی مرکزی ممکن است به گونه‌ای باشد که محرک‌ها تأثیر متضادی داشته باشند و در واقع به آرامش یا خواب منجر شوند.

تأثیر تنظیم دوپامین

 او ادامه داد:افراد با ADHD معمولاً سطوح دوپامین کمتری دارند. کافئین می‌تواند به افزایش موقت سطوح دوپامین کمک کند، اما این افزایش می‌تواند منجر به یک افت سریع در سطح دوپامین پس از مدتی شود که باعث احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود.

تفاوت در متابولیسم

زند تصریح کرد: متابولیسم کافئین در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد با ADHD ممکن است کافئین را سریع‌تر متابولیزه کنند که این می‌تواند باعث کاهش اثرات تحریک‌کننده آن و به جای آن احساس خواب‌آلودگی شود.

اثرات معکوس

او گفت:در بعضی از موارد، محرک‌ها مانند کافئین می‌توانند اثرات معکوس بر روی افراد داشته باشند. این به این معناست که به جای افزایش هوشیاری، می‌توانند باعث آرامش یا خواب‌آلودگی شوند.به هر حال، تأثیر کافئین بر هر فردی می‌تواند متفاوت باشد و برای برخی افراد با ADHD، مصرف کافئین می‌تواند کمک‌کننده باشد، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است خواب‌آلودگی ایجاد کند.

 

خبرنگار: عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
سلمان امیدبخش
۲۳:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
با درود و تشکر

مطلب جالبی بود
آخرین اخبار