هفت دانشگاه و مرکز پژوهشی اصفهان در بین موسسه‌های پراستناد برتر دنیا

هفت دانشگاه و مرکز پژوهشی استان اصفهان در بین مؤسسه‌های پراستناد برتر دنیا در سال ۲۰۲۴ قرار گرفتند.

 بر اساس اطلاعات پایگاه «شاخص‌های اساسی علم» (ESI) که مربوط به بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ است، ۹ هزار و ۱۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی پراستناد برتر دنیا معرفی شدند.

پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) که «طلایه‌داران علم» نیز نامیده می‌شود، یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» است و به معرفی پژوهشگران، موسسه‌ها، انتشارات و کشور‌های برتر در حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، ۱۳۴ مرکز آموزش عالی و پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین فهرست مراکز پراستناد برتر دنیا حضور دارند که هفت دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در بین آنها از استان اصفهان هستند.

دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، کاشان، صنعتی مالک اشتر، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی کاشان و مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در فهرست مراکز علمی و تحقیقاتی پراستناد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

کشور‌های آمریکا و چین به ترتیب با یکهزار و ۲۰۰ و ۷۴۲ دانشگاه و موسسه پژوهشی بیشترین سهم را در این فهرست به خود اختصاص داده‌اند و جمهوری اسلامی ایران در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

تعداد دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی پراستناد برتر ایران در این پایگاه نسبت به سال گذشته حدود ۱۶ درصد رشد داشته است.

طبق گزارش موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، ۳۵ کشور اسلامی دارای دانشگاه و مؤسسه پژوهشی پراستناد هستند که جمهوری اسلامی ایران بعد از ترکیه دارای بالاترین سهم در بین آنهاست.

موسسه کلاریویت آنالیتیکس، مراکز پراستناد برتر دنیا را در ۲۲ حوزه موضوعی انتخاب می‌کند؛ دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی پر استناد برتر ایران در ۱۹ حوزه موضوعی حضور داشتند که بیشترین تعداد در حوزه موضوعی پزشکی بالینی با ۷۴ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی است.

پس از آن، بیشترین حوزه‌های موضوعی در بین مراکز ایرانی پراستناد به ترتیب مربوط به مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، داروشناسی و سم شناسی، علوم اجتماعی، علوم گیاهی و جانوری، محیط زیست و بوم شناسی بوده است.

علوم اعصاب و رفتار، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم رایانه، ایمنی شناسی، زمین شناسی، زیست شناسی مولکولی، ژنتیک، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی، روانشناسی و ریاضیات نیز دیگر حوزه‌های موضوعی است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پراستناد ایران در فهرست آنها قرار گرفتند.

اِستناد (Citation) ارجاع به یک منبع علمی اعم از مقاله یا کتاب است؛ ارجاع به مطالب علمی نویسنده‌ای توسط محقق یا نویسنده دیگر باعث افزایش اعتبار مقاله مورد استناد می‌شود.

موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» (Clarivate Analytics) هر سال بیش از هزاران نفر را از سراسر جهان بعنوان پژوهشگر پراستناد شناسایی و نام آنها را منتشر می‌کند.

۱۸۳ موسسه در حوزه‌های آموزش عالی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد در استان اصفهان فعال است. اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی، دومین استان دانشگاهی کشور به‌شمار می‌آید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.