رونمایی از پوستر جایزه شعر و ادبیات گویشی حیدرآقا

پوستر نخستین جایزه شعر و ادبیات گویشی حیدرآقا در بروجن رونمایی شد.

همزمان با هفته فرهنگی بروجن، شاعران چهارمحال و بختیاری در محفل ادبی با عنوان شب شعر گویشی حیدرآقا طالب پور در فرهنگسرای این شهر گردهم آمدند و علاوه بر شعرخوانی و گرامیداشت یاد این استاد، از پوستر نخستین جایزه شعر و ادبیات گویشی با نام او رونمایی کردند.

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از غنای زبانی مناطق مختلف به ادبیات بومی و محلی آن باز می‌گردد و در زمانه‌ای که این بخش از فرهنگ اقوام با بی‌مهری و یا فراموشی مواجه شده است، بازگشت به آن و به نمایش در آوردن زیبایی‌های آن سبب تقویت هویت جامعه می‌شود.

وی از حیدرعلی طالب پور، ملازلفعلی کرانی و داراب افسر بختیاری به عنوان چهره‌های شعر گویشی و بومی محلی در چهارمحال و بختیاری نام برد و افزود: این دو از جمله بزرگانی هستند که در حفظ هویت و ادبیات بومی و محلی مناطق خود با ظرافت و هنرمندی چیره دستانه کوشیده‌اند.

احمدی با بیان اینکه توجه به این ظرفیت‌ها در حوزه مفاخر و ادبیات غنی محلی بخشی از وظیفه جمعی و به صورت ویژه از اولویت‌های کاری مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اضافه کرد: درون مایه و اساس اشعار حیدرعلی طالب پور بروجنی با تخلص حَیدِر آقا به قدری است که با وجود آنکه سال‌ها از درگذشت وی سپری می‌شود، اما همچنان اشعار او ورد زبان مردم بوده و به عنوان مَثَل به کار می‌رود.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت شخصیتی حیدرآقا به عنوان یکی از مفاخر استانی و به دلیل اهمیت و جایگاه ادبیات بومی و محلی، امسال برای نخستین بار جایزه شعر و ادبیات بومی محلی با نام این استاد فقید در چهارمحال و بختیاری و در قالب قرارگاه فرهنگی و هنری شهید آوینی طرح‌ریزی شده است.

مرحوم حیدرعلی طالب پور با نام هنری «حیدر آقا» از شاعران و غزل‌سرایان معاصر چهارمحال و بختیاری است که به سال ۱۳۰۹ در بروجن دیده به جهان گشود و در عمر ۸۳ ساله‌اش، آثاری قابل‌توجه در حوزه شعر به‌ویژه شعر گویشی از خود برجای گذاشت.

وی با سرودن اشعار به لهجه و گویش بروجنی و متداول کردن این لهجه در اشعار فارسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گویش رایج فلات مرکزی ایران، جایگاه ویژه‌ای را در حوزه ادبیات فولکلور به خود اختصاص داد.

«قله نشین قاف» و «فال‌گوش» مجموعه اشعار به چاپ رسیده از حیدرعلی طالب پور بروجنی است که بخشی از توانایی‌های وی در تسلط بر اصول زیربنایی ادبیات فاخر ایرانی را نشان می‌دهد.

حیدر آقا در ۱۹ مهر ۱۳۹۲ به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت و در زادگاهش آرام گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار