۱۴۳ معتاد بهبود یافته وام خوداشتغالی گرفتند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۱۴۳ نفر از معتادان بهبود یافته در استان موفق به دریافت وام خوداشتغالی شدند.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:  پارسال ۳۹۷ معتاد بهبود یافته که ۱۵۰ نفر از آنها بانوان هستند از خدمات آموزشی فنی و حرفه ای برخوردار شدند.

او افزود: مراقبت پس از خروج بهبود یافتگان از اهمیت ویژه‌ای در بازگشت نکردن افراد به مصرف مواد دارد لذا بهزیستی به بهبود یافتگانی که بین یک تا پنچ سال پاکی داشته باشند مطابق دستورالعمل وام اشتغال پرداخت می کند و در این زمینه هیچ محدودیتی نداریم.

شرفی بیان کرد: بهزیستی برای حوزه اعتیاد در سه سطح پیشگیری، درمان و کاهش آسیب معتادان فعالیت دارد که در سطح پیشگیری از اعتیاد طرح‌های مختلف از قبیل کارزار رسانه ای و طرح کیان به آموزش کارکنان و عموم مردم در زمینه پیشگیری از اعتیاد می پردازد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بهزیستی در حوزه کاهش آسیب اعتیاد با تأسیس مراکز گذری، موبایل سنتر و ایستگاه‌های کاهش آسیب در سطح شهرستان‌ها خدمات ارائه می‌دهد که شامل اطعام مددجویان در وعده‌های صبحانه و نهار، توزیع بسته‌های بهداشتی و برگزاری کلاس‌های آموزشی است.

او تصریح کرد: بر همین اساس در حوزه کاهش آسیب یک مرکز گذری، یک موبایل سنتر، یک مرکز سرپناه شبانه در شهرستان بیرجند و ۲ ایستگاه کاهش آسیب در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه فعالیت می‌کنند.

شرفی اظهار کرد: در حوزه درمان اعتیاد نیز ۹ مرکز اقامتی میان مدت، یک مرکز اقامتی بلند مدت، یک مرکز جامع درمان اعتیاد، ۶ مرکز سرپایی اعتیاد ، یک مرکز توانمند سازی و یک واحد مدیریت فعال است که در مجموع حدود هفت هزار نفر از معتادان در مراکز درمان و کاهش آسیب تحت درمان هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع ۹ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد یک مرکز مربوط بانوان است عنوان کرد: پارسال ۳۳۷ نفر از مددجویان تحت درمان این مرکز قرار داشته اند و اکنون نیز ۲۰ مددجو تحت درمان این مرکز هستند.

او گفت: در این مدت برای کمک به درمان معتادن در مراکز اقامتی میان مدت، بلند مدت و جامع درمان اعتیاد در قالب یارانه درمان اعتیاد حدود ۲۲ میلیارد ریال پرداخت شده و ۷۱۹ نفر در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ در مراکز اقامتی میان مدت (کمپ) به صورت رایگان پذیرش شده‌اند.

شرفی با بیان اینکه شیوه و مدت درمان در مراکز مختلف درمان اعتیاد این سازمان متفاوت است افزود: درمان در مراکز اقامتی میان مدت اعتیاد بین (یک تا سه ماه) است و معتادان بین ۱۸ تا ۶۰ سال در این مراکز تحت درمان قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در مراکز اقامتی بلندمدت (مراکز جامع و tc) که یک مرکز تخصصی درمان اعتیاد بوده و با توجه به اهداف آموزش و بازیابی مهارت‌های از دست داده اجتماعی، خانوادگی و غیره در زمان اعتیاد ایجاد شده و مدت درمان بین چهار تا ۶ ماه متغیر است.

او تصریح کرد: راه‌اندازی مکانی برای افراد که پس از درمان سرپناه مناسبی نداشته و یا اعضای خانواده آنها مصرف کننده هستند از ضروریات چرخه درمان بوده که بهزیستی با راه اندازی مرکز توانمندسازی بهبود یافتگان در خصوص رفع مشکلات فردی، خانوادگی، اجتماعی و به خصوص اسکان بهبود یافتگان گام برداشته است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: بهزیستی ، وام اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.