عمده برداشت بی‌رویه آب در قم، از چاه‌های مجاز انجام می‌شود

معاون آب منطقه‌ای قم گفت: عمده برداشت‌های بی رویه منابع آبی استان مربوط به چاه‌های مجاز بوده و تنها ابزاری که می‌شود آن را به راحتی کنترل کرد کنترل هوشمند حجمی است.

محمد دانشور ،با اشاره به بحث تامین آب شرب استان قم گفت: تأمین آب شرب قم عمدتاً از منابع سطحی خارج از سد کوچری است که در محدوده خارج از استان قرار دارد، که بواسطه‌ی بارندگی‌هایی که در چند ماه گذشته داشتیم وضعیت خوبی دارد.

دانشور گفت: وضعیت سد کوچری به عنوان تأمین کننده اصلی آب شرب شهر قم به نسبت مشابه سال قبل در شرایط بهتری قرار گرفته است. ما تقریباً ۱۵۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب شرب داریم؛ البته بخش اعظم آن مربوط به آب شرب و بخشی دیگر مربوط به آب کشاورزی سد کوچری که در گلپایگان واقع شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قم بیان کرد: برنامه‌ای که برای قم ابلاغ می‌شود، معمولاً در ۶ ماهه اول سال است؛ در صورتی که سال آبی از اول مهر هرسال شروع شده و تا ۳۱ شهریور ادامه دارد و به همین دلیل برنامه ابلاغی بدبینانه دیده می‌شود.

معاون آب منطقه‌ای قم عنوان کرد: ما منابع تأمین آب شرب خارج از استان را داریم. منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی از واقع در استان‌های اصفهان و لرستان است و بخاطر افزایش بارندگی‌ها ما در سد کو‌چری ذخیره‌ی خوبی داریم.

دانشور در پاسخ به این سؤال که وضعیت تأامین حق‌آبه کشاورزی استان چگونه است تصریح کرد: حق‌آبه استان مربوط به آب سطحی است. ما در استان دو رودخانه اصلی قمرود و قره‌چای را داریم، که هر دو در پایاب حوزه‌های آبریز استان‌های بالادستی قرار دارد. ابتدا آب‌های سطحی در بالادست استفاده می‌شود و بقیه وارد استان قم می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای قم با اشاره به موضوع حفاری چاه‌های غیرمجاز گفت: ما در کل استان قم حدوداً ۴۵۰۰ حلقه چاه داریم که از این میزان ۲۴۰۰ چاه غیرمجاز است؛ از لحاظ تعداد حدوداً ۵۵ درصد تعداد چاه‌ها غیرمجاز محسوب می‌شود، ولی این چاه‌های غیرمجاز از لحاظ میزان ۵ درصد برداشت دارند؛ بنابراین شاید ازنظر تعداد زیاد باشد ولی باتوجه به حجم، کم است.

دانشور افزود: ما برای حفاظت از منابع چاه‌های غیرمجاز هم برنامه‌هایی را اجرا کردیم؛ برای مثال در شهرستان کهک حدود ۷۰۰ حلقه چاه شناسایی کرده‌ایم. طبق ابلاغیه شرکت آب، برنامه‌های استانداری و کمیته صیانت از منابع آب مقرر شد تا این چاه‌ها پلمب شود و این کار در سال قبل انجام شد.

معاون آب منطقه‌ای قم گفت: ما برای پلمب چاه‌های غیرمجاز علاوه بر اقدامات درون سازمانی به یکسری از مباحث خارج از سازمان نیز احتیاج داریم، ازجمله صدور حکم قضائی. تا زمانی که ما دستور و حکم قضائی نداشته باشیم نمی‌توانیم اقدام کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای قم بیان کرد: عمده برداشت‌های بی رویه منابع آبی استان مربوط به چاه‌های مجاز است. تنها ابزاری که می‌شود آن را به راحتی کنترل کرد کنترل هوشمند حجمی است. چون براحتی می‌توان آن را در زمان‌های مناسب قطع و وصل کرد.

معاون آب منطقه‌ای قم عنوان کرد: ما از ۳ سال قبل تاکنون، از ۱۰۰۰ حلقه چاه مجاز تقریباً ۴۶۰ حلقه چاه را مجهز به کنترل هوشمند کرده‌ایم، که با توجه به این آمار در سال ۱۴۰۲ رتبه اول نصب کنتور را در کشور داشتیم. نظام صنفی کشاورزی و اداره توزیع برق در این زمینه همکاری خوبی داشتند. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ هم این همکاری ادامه پیدا کند تا شاهد کنترل هوشمند بیشتری باشیم و جلوی برداشت‌های غیرمجاز گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار