آمریکا در انرژی هسته‌ای ۱۵ سال از چین عقب است

خبرگزاری رویترز تایید کرد چین با ۲۷ راکتور هسته‌ای که در دست ساخت دارد ۱۵ سال از آمریکا در این زمینه جلوتر است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر شد،اعلام کرد که آمریکا در توسعه انرژی هسته‌ای با فناوری پیشرفته ۱۵ سال از چین عقب است و پکن به لطف رویکرد فنی مورد حمایت دولت و همچنین تأمین مالی گسترده، برتری یافته است.

براساس گزارش القدس العربی، یک مطالعه توسط بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (یک موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن) نشان داد که چین ۲۷ راکتور هسته‌ای در دست ساخت دارد که میانگین زمان ساخت آن حدود ۷ سال است که بسیار سریع‌تر از سایر کشور‌ها است.

در گزارش این مطالعه آمده است: استقرار سریع نیروگاه‌های هسته‌ای چین که مدرن‌تر از گذشته هستند، نشان می‌دهد شرکت‌های چینی از این به بعد از افزایش نوآوری در این بخش سود خواهند برد.

آمریکا دارای بیشترین تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان است و دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو این کشور این منبع تولید برق بدون آلایندگی را برای مهار تغییرات آب و هوایی بسیار مهم می‌داند.

اما پس از اینکه دو نیروگاه بزرگ در جورجیا در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با هزینه‌های میلیارد‌ها دلار بیش از بودجه آنلاین شدند و پس از سال‌ها تاخیر، هیچ رآکتور هسته‌ای جدیدی در دست ساخت وجود ندارد.

با این وجود، بانک‌های دولتی چین می‌توانند وام‌هایی با نرخ بهره کمتر از ۱.۴ درصد ارائه کنند که بسیار کمتر از اقتصاد‌های غربی است. اولین نسل چهارم راکتور جهان با گاز خنک کننده با دمای بالا در دسامبر گذشته در خلیج شیدائو چین شروع به کار کرد. انجمن انرژی هسته‌ای چین می‌گوید که این پروژه بر اساس ۹۳.۴ درصد مواد تولید شده در داخل است.

رویترز اعلام کرد که اگر آمریکا در مورد انرژی هسته‌ای جدی است، باید یک استراتژی ملی قوی که شامل سرمایه گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه، شناسایی و تسریع فناوری‌های امیدوارکننده و حمایت از توسعه نیروی کار ماهر باشد، ایجاد کند. وی افزود: اگرچه آمریکا عقب مانده است، اما مسلم است که می‌تواند از نظر فنی به عقب بیفتد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار