تولید و توزیع کود سولفات پتاسیم در قم جهشی شد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای تقویت بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید، شاهد جهش چشمگیری در تولید، توزیع و مصرف کود‌های پتاسه یارانه‌ای در این استان هستیم.

حسین زند گفت: این کود که نقشی اساسی در ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی ایفا می‌کند، در سال پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، به میزان ۵۰۰ تُن در قم توزیع و مصرف شد، که با حمایت‌های هدفمند و برنامه‌ریزی‌های دقیق در این دولت، شاهد افزایش تا ۴۲۰ درصدی توزیع و مصرف این نهاده استراتژیک در استان هستیم. به طوری که از آغاز دولت سیزدهم تاکنون حدود پنج‌هزار تُن انواع کود پتاسه در قم توزیع و مصرف شده‌است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم عنوان کرد: با توزیع و مصرف یک‌هزار و ۵۰ تن انواع کود‌های پتاس در سال اول آغاز به کار دولت سیزدهم نسبت به سال قبل، بیش از ۵۰ درصد افزایش توزیع و مصرف داشته‌ایم. این میزان توزیع و مصرف در سال دوم به حدود یک‌هزار و ۷۰۰ تُن و در سال سوم به ۲ هزار و ۱۰۰ تُن افزایش یافت که شاهد رشد ۴۲۰ درصدی در توزیع و مصرف این نهاده استراتژیک در سال سوم نسبت به آغاز کار دولت سیزدهم بوده‌ایم.

زند با اشاره به مزایای سولفات پتاسیم برای کشاورزان، افزود: سولفات پتاسیم یکی از مهم‌ترین کود‌های شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی است که نقش به‌سزایی در افزایش مقاومت گیاهان در برابر تنش‌های محیطی، آفات و بیماری‌ها دارد. همچنین این کود با بهبود کیفیت خاک و افزایش جذب آب توسط گیاه، به رشد و باردهی بهتر محصولات کمک می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: رشد چشمگیر تولید کود سولفات پتاسیم در استان، نمونه‌ای بارز از اهتمام دولت سیزدهم به توسعه پایدار بخش کشاورزی با تکیه بر دانش و فناوری است. این مهم، نویدبخش تحولات مثبت در این حوزه، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تلاش‌های جهادگران این عرصه و درنهایت افزایش امنیت غذایی کشور خواهد بود.

او ادامه داد: با تداوم حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های هدفمند، می‌توان شاهد رشد روزافزون تولید سولفات پتاسیم در استان قم و خودکفایی کامل کشور در تولید این محصول استراتژیک باشیم. این امر ضمن ارتقای کیفی محصولات کشاورزی، به رونق اقتصادی و امنیت غذایی کشور نیز کمک خواهد کرد. این امر علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، به رونق تولید داخلی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار بخش کشاورزی در استان نیز کمک می‌کند.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار