عضویت ایران در نهاد‌های بین‌المللی استاندارد زمینه‌ساز حضور در بازار‌های جدید است

مدیر کل دفتر تدوین استاندارد‌های بین المللی گفت: عضویت ایران در نهاد‌های بین‌المللی استاندارد می‌تواند زمینه ساز حضور تولیدکنندگان داخلی در بازار‌های جدید خارجی شود.

کمالی مدیر کل دفتر تدوین استاندارد‌های بین المللی سازمان ملی استاندارد در نشست خبری سندیکای صنعت برق گفت: براساس ماده ۶ قانون تقویت توسعه استاندارد، ۴ ماموریت مهم به عهده سازمان استاندارد است، بر همین اساس از سال ۱۴۰۰ براساس استراتژی‌ها برنامه‌های مهم با رویکرد تحولی در اختیار سازمان استاندارد قرار گرفت.

او افزود: یکی از برنامه‌های ما عضویت و ارتقای عضویت در سازمان‌های بین المللی استاندارد است، بر همین اساس برنامه‌های مهم در این راستا انجام شد و عضویت در سازمان استاندارد جهانی منجر به روابط بین الملل فنی خواهد شد.

کمالی گفت: موانع فنی در خصوص تجارت و صادرات قطعات الکترونیکی برطرف شده و این پیوستن سازمان ملی استاندارد به مجامع جهانی یکی از مزایای بزرگ برای کشور شده و باعث رونق کسب و کار در کشور خواهد شد.

او تصریح کرد: براین اساس قیمت تمام شده کاهش و عمق فناوری محصولات الکترونیکی افزایش خواهد داشت. به طور کلی عضویت ایران در سازمان استاندارد در مجامع بین المللی می‌تواند زمینه ساز حضور تولیدکنندگان داخلی در بازار‌های جدید خارجی شود.

کمالی اضافه کرد: در هر کشور یک سیستم انطباق برای تایید استاندارد محصولات قرار دارد ولی با انجام این کار تجهیزات خودرویی، الکترونیکی و ... می‌تواند مثمرثمر باشد، این حرکت گامی در جهت تقویت هرچه بیشتر اطمینان به کالا‌های ایرانی است و در افزایش مبادلات تجاری خارجی موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد‌های جهش تولید افزایش صادرات برای کشور خواهد بود، در واقع عضویت کشور در مجامع بین المللی باعث افزایش صادرات محصولات خواهد شد و همچنین محصولات داخلی قابل صحه گذاری نهاد استاندارد بین المللی خواهند بود.

در ادامه سید محسن میرصدری گفت: سال و در هر فصلی باید تاییدیه‌های مختلف بین‌المللی استاندارد را از کشور‌های دیگر می‌گرفتیم که در دولت سیزدهم این مشکل بعد از ۲۰ سال حل شد، اکنون با پیوستن ایران به کمیته‌های استاندارد بین‌المللی قیمت تمام شده تولید محصولات با ارتقای کیفت رقم خورد و از زمانی که تاییدیه‌ها وارد کشور شد واردکنندگان به صادرکنندگان تبدیل خواهند شد.

رئیس کمیته ملی برق و الکترونیک ایران (INEC) ادامه داد: اکنون با عضویت ایران، بخش خصوصی می‌تواند مجوز‌ها و تاییدیه‌های استاندارد بین‌المللی را بگیرد.

میرصدری با بیان اینکه برای تجاری سازی و تسهیل در صادرات نیاز به ابزار‌ها و نهاد‌های قانون گذار داریم، گفت: اکنون ارزیابی کیفیت و انطباق‌ها و زیرساخت‌های آزمون استاندارد فراهم شده است،  کشور‌های اطراف ما عضو کمیته‌های بین‌المللی استاندارد بودند، اما مجبور بودیم گواهینامه استاندارد را سایر کشور‌های دریافت کنیم. اکنون توانسته‌ایم عضو این نهاد بین‌المللی استاندارد شویم با این امر، آزمایشگاه و شرکت‌های بازرسی در داخل کشور پذیرفته شده است.

میرصدری با بیان اینکه استاندارد ایران را به نهاد‌های بین‌المللی وصل کردیم گفت: هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند اقدام کند با هماهنگی بین استاندارد و معاونت علمی این امر محقق می‌شود همچنین  برای تجهیزات نشان استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود که آن نشان بیانگر صلاحیت و تایید استاندارد است.

خبرنگار: رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار