شناسایی ۷۵ نوزاد مبتلا به تیروئید در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سالانه به طور میانگین غربالگری ۱۵ هزار نوزاد از نظر تیروئید در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان جنوبی انجام می شود که از این تعداد بیش از ۷۵ نوزاد مبتلا شناسایی می‌شوند.

شایسته گفت: ۲۷۵ مرکز غربالگری تیروئید در سطح خراسان جنوبی و شهرستان‌های تابعه این استان فعال است و والدین باید بین روز‌های سوم تا پنجم تولد نوزاد برای غربالگری تیروئید به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: ۹۹.۷ درصد نوزادان متولد شده در این استان تحت پوشش غربالگری تیروئید قرار می‌گیرند و علت سه دهم درصد باقی‌مانده مراجعه نکردن خانواده‌ها به مراکز غربالگری است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه پنج به هزار تولد زنده است.

 

وی اضافه کرد: پس از انجام آزمایشات مربوطه در صورت مشاهده مشکل، کودکان تا سه سالگی و تا حصول اطمینان از بهبود، تحت درمان متخصص غدد اطفال قرار می‌گیرند تا دچار افت ضریب هوشی نشوند.

 

شایسته ادامه داد: پس از سه سالگی نیز در صورت لزوم والدین توجیه می‌شوند ادامه درمان را پیگیری کنند تا با خطرات ناشی از بیماری تیروئید مواجه نشوند.

 

وی با بیان اینکه بیماری تیروئید در کل قسمت‌های بدن از جمله خون، استخوان، سوخت و ساز و رشد بدن تاثیرگذار است، بیان کرد: اختلالات تکامل، زردی طول کشیده، بازماندن ملاج نوزاد به مدت طولانی، زبان بزرگ، فتق نافی، کم‌خونی شدید و کاهش رشد می‌تواند از علائم بیماری تیروئید باشد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در همه زایشگاه‌های سطح استان، فضای مجازی، رسانه‌ها و مراکز بهداشت در زمینه بیماری تیروئید اطلاع‌رسانی شده است.

برچسب ها: تیروئید ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.