چالش کم‌آبی و مصرف بی‌رویه آب در روستا‌های قم

استان قم به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کویری و کمی بارش، معمولاً با کم‌آبی مواجه بوده، اما مصرف بی‌رویه آب در برخی روستا‌ها تبدیل به معضل شده است.

نظرزاده مدیرکل آب و فاضلاب استان قم، با بیان اینکه امسال در شهر قم قطعا قطعی آب نداریم، اما در بعضی روستا‌ها نوبتی هست تا این مسئله حل شود،گفت: سهم ما از آب شیرین زیاد شده است. حدود ۸۷ میلیون مترمکعب برای سال آبی بود که به ۱۰۳ میلیون افزایش داده شد و توانستیم از اختلاط چاه کمتر کنیم و آب با کیفیت‌تر و فشار بهتر تأمین کنیم.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم، با تأکید بر اینکه ذخیره سد ۱۵ خرداد خیلی کم است، تصریح کرد: از ۲۰۰ میلیون متر مکعب، موجودی سد حدود ۳۲ میلیون متر مکعب است که ۱۸ میلیون متر مکعب آن حجم مرده بوده و قابل استفاده نیست و فقط ۱۶ میلیون متر مکعب از آن قابل برداشت است، یعنی نسبت به حجم کل سد کمتر از ۱۰ درصد قابل برداشت است.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در برخی مناطق آب زیاد است، اما به درستی توزیع نشده است، عنوان کرد: متأسفانه مصرف‌کنندگان پر مصرف در روستا‌ها از آب آشامیدنی برای مصارف غیر شرب و بهداشت مانند آبیاری باغ و باغچه استفاده می‌کنند. 

نظرزاده گفت: با همکاری فرمانداران، مصرف کنندگان پر مصرف را شناسایی و لیست آنها را به دهیاران و شورا‌ها می‌دهیم، در صورتی‌که همکاری نکنند اقدام قانونی لازم انجام می‌شود.

به گفته کارشناسان باتوجه به معضل کم‌آبی در استان قم، اگر خوش‌نشین‌های ویلانشین و پرمصرف‌ها در روستا‌ها در مصرف آب رعایت نکنند باید پلیس آب در روستا‌ها فعال و از طریق قانونی میزان مصرف آب مدیریت شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار