مردم از غذا دادن به حیوانات ولگرد اجتناب کنند

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: مردم از غذا دادن به حیوانات ولگرد بخصوص سگ و گربه اجتناب کنند.

مژگان نوابی اظهار کرد: هاری یک بیماری عفونی خطرناک و صد در صد کشنده، ولی قابل‌پیشگیری بوده، عدم تماس و بازی با حیوانات ولگرد مثل سگ و گربه در پیشگیری از حیوان گزیدگی و بیماری هاری بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: از تحریک و آزار رساندن به حیوانات پرهیز شود، زیرا شایع‌ترین علل بیماری هاری، حیوان گزیدگی است.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد اضافه کرد: در صورت بروز گزیدگی یا خراش توسط حیوان اولین اقدام شستشوی فوری محل جراحت با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و سریعاً به آدرس خیابان دانشگاه شمالی، بیمارستان چمران، اورژانس بیمارستان، واحد پیشگیری درمان هاری شهرستان بروجرد مراجعه کنند.

نوابی بیان کرد: مراکز درمان هاری شهرستان در تمام ساعات شبانه‌روز (۲۴ ساعته) آماده ارائه خدمات واکسیناسیون ضد هاری به‌صورت رایگان هستند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و کاهش حیوان گزیدگی از غذا دادن به حیوانات ولگرد بخصوص سگ و گربه اجتناب شود.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد تصریح کرد: سوزش، گزگز و مورمور در محل گاز گرفتن، در مرحله حاد عصبی علائم به شکل توهم و نگرانی، ترس از آب و حساسیت به صدا، نور، لمس کردن، افزایش ترشح بزاق و اختلال در بلع، خواب‌آلودگی، تشنج و فلج موضعی، تب و افزایش ترشح اشک، بزاق و عرق از علائم اختصاصی هاری است.

 

برچسب ها: سگ ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.