رئیس کل دادگستری کرمان:

رسیدگی ۹۸درصدی به پرونده های قضایی استان / ۵۰ زندانی در آستانه آزادی قرار دارند

حجت الاسلام حمیدی گفت: طی پارسال، ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده به دادسرا و دادگاه‌های استان کرمان وارد شده است.

 حجت الاسلام حمیدی گفت: طی پارسال  تعداد ورودی پرونده‌ها به دادسرا و دادگاه‌های استان کرمان،  ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده بوده است؛ البته این به معنای تعدادنزاع یا اختلاف نیست؛ بلکه شامل دادگاه‌های تجدید نظر نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  تعداد قضات و کارمندان اداری و امکانات همان است، اما هر سال میزان کار در سیستم  اضافه می شود، افزود: طی پارسال۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده مختومه شده است که ۹۸ درصد رسیدگی را شامل می‌شود که نرخ خوبی است.

رئیس کل دادگستری کرمان تصریح کرد: خروجی‌های پرونده های ما نیز ۱۵ درصد رشد داشته است و  این علی رغم همه مشکلات موجود و کمبود امکانات ، افزایش تلاش همکاران ما را نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده  نیز به شورا‌های حل اختلاف وارد شده است  که ۱۱ درصد رشد نسبت به پارسال را نشان می دهد، بیان داشت: ۲۴۸ هزار و ۷۷۸ پرونده خروجی داشته که ۹۹ درصد نرخ رسیدگی است و عملکرد خوب شوراها در افزایش صلح وسازش را نشان می دهد.

۴۵ هیات صلح در استان کرمان داریم

وی تعداد شوراهای حل اختلاف استان را ۳۱۷ شورا ذکر کرد و گفت: از این تعداد حتی ۸۴ شعبه روستایی داریم و ۱۲۸۰ نفر در شورا‌های حل اختلاف با دادگستری همکاری می‌کنند. همچنین  ۵۰۴ صلح یار، ۱۷۴ میانجیگر و ۲۰۲ داور همکار دادگستری در استان داریم.

وی تاکید کرد: ۴۵ هیات صلح علاوه برشورا‌ها راه اندازی کردیم که در مساجد ، ادارات و پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها ابلاغ صلح یاری داریم که در امر صلح و سازش کمک کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:۱۲۴ هزار ملاقات در استان با مدیران قضایی سال قبل انجام شده که ۲۴ هزار و ۷۵۶ مورد ملاقات مردمی سال قبل درشهر کرمان داشتیم که ۲ هزار و ۶۴۰ ملاقات از این مجموع با رییس کل دادگستری انجام شده و علاوه بر آن بعضا ما در مساجد و گردهمایی های مردمی نیز حاضر شده وبه بحث مسائل حقوقی پرداختیم.

حمیدی بیان کرد: ۷۷۶ هکتار اراضی ملی و دولتی از ید متصرفین خارج شده و  ۴۸۱ مورد که در عرصه‌های دولتی ساخت وسازشده قلع وقمع شدکه  حدود ۱۰۹ میلیارتومان بابت رفع تصرف به بیت المال برگشت.

۱۹۱ میلیاردتومان از فروش اموال تملیکی به بیت المال برگشت

وی به اموال تملیکی استان اشاره کرد و افزود: جمعا ۳ هزار و ۳۱۳ رای در پرونده اموال تملیکی صادرشده که ۱۹۱ میلیاردتومان حاصل فروش اموال تملیکی استان بوده است.

وی بیان کرد:در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۵۸ جلسه ستادحمایت‌های قضایی ازتولیدبرگزار شد که  به ۲۱۰ پرونده رسیدگی شده و از بیکاری ۷ هزار و ۸۰۰ نیروی کار جلوگیری ونیز از تعطیلی ۵۶  واحد تولیدی ممانعت شده و ۵۱ واحد تعطیل شده احیا شد و به چرخه تولید برگشتند ، ۱۶۴ واحدتولیدی نیزمشکلاتشان بررسی و ۳۳۲ مصوبه برای حل مشکلات آنان انجام شده است.

وی سپس به اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: از جمله اقداماتی که درحوزه عفاف وحجاب انجام شده است، تشکیل شعب ویژه رسیدگی به این جرایم در مرکز استان و شهرستان‌ها در دادسرا‌ها و دادگاه ها بود ، برخورد با متخلفان در فضای مجازی و سایت‌ها نیز انجام شده که هنجارشکنی کردند ونیز از آمران به معروف با حضور قضات ودادستانی حمایت شده و جای قدردانی دارد چرا که هم ناجا هم  قضات این گروه‌ها را همراهی کردند که بسیار موثر بوده است درکاهش کشف حجاب در استان  و .

وی تاکید کرد: ازابتدای طرح  نور در استان ۵ هزار و ۸۴۶ پرونده برای افرادی که توسط ضابطین معرفی شدند تشکیل و به مرحله صدور رای رسیده است.

رییسی بهشتی ثانی بود

حمیدی در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به برگزاری زودهنگام برنامه های هفته قوه قضائیه علت امر را تداخل با مساله انتخابات دانست و گفت: اینکه از آقای رییسی به عنوان بهشتی ثانی درسطح کشور یاد می شود، به حق است و امیدکه رییس جمهور جدیدمان همین رویه را ادامه دهد.

 وی بیان کرد: امروز در اولین روز هفته قوه قضا درخدمت اصحاب رسانه هستیم تا اقدامات سال قبل را تشریح کنیم همچنین تدبیر کردیم برنامه‌ها را تلفیق کرده  تا تمام معاونین ودادستان در یک نشست حضور پیدا کنند.

رییس کل دادگستری استان اظهار کرد: گرامی داشت هفته برنامه‌های پیش بینی شده است که امروز حضور درگلزار شهدا بود همچنین در ادامه هفته، تجلیل ازخانواده‌های دستگاه قضایی، قضات وکارکنان نمونه دادگستری که اقدامات شاخصی انجام داده اند را خواهیم داشت .

زمینه آزادی ۵۰ زندانی در هفته قوه قضائیه فراهم شد

وی گفت:  همایش بزرگ قوه قضاییه با حضور معاونان ارشد استانی و اعضای شورای اداری و قضایی فردا از ساعت ۸ صبح در تالار برق کرمان برگزار می‌شود، همچنین روز جمعه خدمات مشاوره قضایی باحضور رییس ومعاونین دادگستری در حاشیه نمازجمعه درهمه شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: سرکشی مدیران وقضات از زندان‌های استان برای حل وبررسی مشکلات زندانیان انجام خواهد شد و زمینه آزادی ۵۰ نفر زندانیان جرائم غیرعمد نیز فراهم شده که البته امکان افزایش تعداد وجود دارد که با کمک ستاد دیه و خیرین آزادمی شوند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: جلسه اخلاق در مکتب حاج قاسم سلیمانی برای دیدار با نماینده ولی فقیه دربیت الزهرا یا حسینیه ثارالله دوشنبه آینده انجام می‌شود وبازدید استاندار و نماینده ولی فقیه ازمجتمع‌های قضایی را دراین هفته خواهیم داشت ونیز گرامی داشت شهدای هفتم تیر را با کمک شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خواهیم داشت.

۱۲ هزار نفر در استان کرمان عضو سامانه سجام هستند

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز با اشاره به عضویت ۱۲ هزار نفر در سامانه سجام گفت: در مجموع بیش از ۷ هزار گزارش مردمی به این سامانه ارسال شده است کهاز  این تعداد ۷۰۰ گزارش مربوط به امسال بوده است.

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان

وی با اشاره به این مطلب که پیشگیری از وقوع جرم یکی از اهداف مهم قوه قضائیه به شمار می‌رود،  افزود: دستگاه قضایی مدیریت پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی را با همکاری سایر قوا برعهده دارد.

قویدل با اشاره به این مطلب که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار داریم و اثربخشی خوبی داشته است، برگزاری شورای پیشگیری از وقوع جرم بوده است، بیان کرد: در استان کرمان، ۲۴۳ شورای پیشگیری از وقوع جرم با یک هزار و ۴۹۶ مصوبه طی پارسال برگزار شده است که از این تعداد، ۵ جلسه در مرکز استان بوده است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که طی پارسال، ۸ جلسه شورای پیشگیری از جرائم انتخاباتی در استان کرمان برگزار شده است، بیان کرد: براساس اقدامات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان طی پارسال در سرقت سیم برق ۳۴ درصد و در تصادفات نیز ۳ درصد کاهش داشته ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان داشت: پیگیری توسعه پایش تصویری، شناسایی مراکز خرید اموال مسروقه، ساماندهی مراکز نگهداری معتادین، برگزاری کارگروه‌های تخصصی و هیئت‌های اندیشه ورز، برگزاری همایش سران طوایف، فعال سازی دفاتر حمایت از حقوق زنان و اطفال، انعقاد تفاهم نامه با ادارات به منظور هم افزایی در پیشگیری از وقوع جرم و تدوین اطلس جرایم از جمله دیگر برنامه‌های این معاونت قضایی به شمار می‌رود.

وی به شناسایی ۶۳۱ نهاد مردمی اشاره و بیان کرد: ۶ هزار و ۹۰۰ مصلح نیز با هدف اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی در استان کرمان شناسایی و فعال شده اند.

 قویدل به اجرای ایده اورژانس قضایی نیز اشاره و بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد از موارد ارجاعی به اورژانس اجتماعی، منجر به صلح و سازش می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار