مشهد در صدر پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌ها در کشور

در دوره فعلی مدیریت شهری، دستگاه‌های پایش آلودگی صوتی در شهر سه‌برابر افزایش یافته است.

محمد پذیرا رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: در مشهد بیش از ۱۵۰ ایستگاه و دستگاه اندازه‌گیری آلاینده داریم که هم از نظر تعداد از بسیاری از شهر‌های کشور جلو هستیم و هم از نظر کیفیت برداشت داده‌ها؛ دستگاه‌هایی که شهرداری در شهر دارد جزو پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کشور است و صحت داده‌های آنها بیش از ۹۰ درصد است.

او افزود: بیش از بیست دستگاه در مشهد وظیفه پایش کیفیت هوای شهر را به عهده دارند، ۱۰ دستگاه اندازه‌گیری اشعه یووی در شهر نصب شده است، بیش از پانزده ایستگاه سنجش صوت داریم و دو ایستگاه سنجش امواج الکترومغناطیس هم در مشهد جانمایی شده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با تأکید بر تهیه و ارسال گزارش‌های سالانه و فصلی از آلودگی هوا و انواع آلایندگی‌ها به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط ادامه داد: برند شهر مشهد برداشت دقیق و فنی آلایندگی‌هاست و از آنجایی که ما پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها را در اختیار داریم صحت داده‌های ما بیش از ۹۰ درصد است.

پذیرا در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تعداد ایستگاه‌های پایش آلایندگی در شهر مشهد بیان کرد: مشهد تنها شهری است که اندازه‌گیری کیفیت هوا را با همکاری دیگر سازمان‌ها انجام می‌دهد و در این‌باره به افزایش ایستگاه و دستگاه نیازی نداریم. در پایش آلودگی صوتی به افزایش نیاز داریم، کمااینکه در سه سال گذشته تعداد این ایستگاه‌ها سه برابر شده است و امسال هم برای نصب دستگاه‌های جدید برنامه داریم.

او از تهیه نظام‌نامه پایش صوت مشهد خبر داد و تصریح کرد: تا امروز نقشه آلودگی صوتی دقیقی برای شهر نداشتیم و از زمان برداشت آلودگی صوتی در شهر، اعداد و ارقام مربوط به پایش این نوع از آلودگی سال به سال بررسی می‌شود و با استفاده از همین داده‌ها، نظام‌نامه پایش صوت در مشهد تهیه شده است. این کار در ابتدا، در رینگ مرکزی شهر انجام شد و بعد به نقاط دیگر شهر تسری پیدا کرد. این نقشه و نظام‌نامه هم در طرح‌های تفصیلی کاربرد دارد و هم برای تصمیم‌گیری‌های ترافیکی مناسب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار