اجرای سیاست زهکشی شالیزار‌ها راهکار خودکفایی برنج

با توجه به تاکید سیاست خودکفایی برنج در برنامه هفتم، امکان دستیابی به این امر طی ۴ تا ۵ سال با اجرای برنامه زهکشی شالیزارها، یکپارچه سازی اراضی و استفاده از بذور هیبرید وجود دارد.

وزارت جهاد بر خودکفایی برنج به عنوان دومین محصول استراتژیک در برنامه هفتم تاکید دارد که این سیاست با یکپارچه سازی اراضی، سیاست زهکشی شالیزارها و استفاده از ارقام پربازده و بذور هیبرید  طی ۴ تا ۵ سال دست یافتنی است بنابر آمار‌های اعلامی سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است که با احتساب تولید داخل، ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن کسری برنج مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۲۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است، درحالیکه پیشنهاد ما این بود که ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج قبل از دوره ممنوعیت وارد شود که میزان واردات فعلی یک سوم تا یک چهارم رقم فعلی است برآوردها حاکی از آن است که اگر ۳۰۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت وارد نشود، با خلا بازار مواجه خواهیم شد و از طرفی با عدم ثبت سفارش برنج با گرانی قیمت در بازار مواجه خواهیم شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: رکود برنج ایرانی بدلیل افزایش قیمت اگر کنترل نشود، مردم کمتر به سراغ برنج ایرانی می روند، در غیراین صورت به ضرر تولید داخل تمام می شود. امسال هم اعلام کرده ایم که طبق سنوات قبل اگر هماهنگی استانی انجام شود که خریداران مورد تشویق قرار بگیرند، برنج ایرانی با قیمت مناسب در دوره ممنوعیت عرضه می شود.

سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال سطح زیرکشت برنج همانند سنوات قبل به ۷۰۰ تا ۷۷۰ هزارهکتار برسد، اما تولید بدلیل شرایط مساعد اقلیمی نسبت به مدت مشابه سال قبل تا حدی افزایش دارد با توجه به آنکه تولید برنج تابع شرایط اقلیمی است، از این رو نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به تولید داشت.

سهرابی با اشاره به راهکارهای خودکفایی برنج افزود: وزارت جهاد برای رسیدن به خودکفایی به‌دنبال افزایش سطح زیرکشت نیست، بلکه با افزایش بهره وری در واحد سطح، اجرای امور زیربنایی در اراضی شمالی، توسعه کشت ارقام جدید، یکپارچه سازی اراضی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، توجه به تغذیه گیاهی و مصرف کود، مبارزه با علف‌های هرز و روش های خشکه کاری به‌دنبال افزایش بهره‌وری تولید به ازای آب مصرفی است به گونه ای که با حداقل آب مصرفی برنج مورد نیاز داخل را به منظور بی نیازی از واردات تامین کند. وزارت جهاد طی برنامه هفتم برخودکفایی چند محصول اساسی و استراتژیک از جمله برنج تاکید دارد که این امر طی ۵ سال برنامه اتفاق می افتد.

او متوسط عملکرد شلتوک در هکتار را ۵ تن اعلام کرد و گفت: طی یک برنامه ۵ ساله هدف گذاری کرده ایم که عملکرد شلتوک در هکتار را به ۷ تن در هکتار افزایش دهیم.

بنابر آمار با احتساب سرانه مصرف سالانه حداکثر ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که با احتساب ۲۰۰ هزار تن ذخایر استراتژیک هم، ۷۰۰ هزار تن از نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.بنابر ابلاغ سند امنیت غذایی و ریاست جمهور، سرانه مصرف برنج از ۹۵ گرم به ۷۸ گرم در روز باید طی ۸ سال آینده برسد.

پتانسیل خودکفایی برنج در استان های شمالی وجود دارد

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در سال ۱۴۰۱ رقمی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر آمار سالانه ۳ تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است که با احتساب تولید داخل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید برنج به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه امکان رسیدن به خودکفایی برنج در استان های شمالی وجود دارد، افزود: گرچه امکان توسعه سطح زیرکشت در استان های شمالی وجود ندارد، اما با اعمال حمایت های لازم و ایجاد زیرساخت در استان های شمالی، امکان رسیدن به خودکفایی برنج وجود دارد.

پیشه ور با اشاره به راهکارهای بی نیازی از واردات برنج، افزود: طرح ملی جامع آب و آب بندان ها باید انجام شود تا تولید برنج افزایش یابد چراکه با ایجاد زیرساخت های لازم و تخصیص۵۰ درصد منابع واردات برنج به تولید داخل به سهولت امکان تامین برنج از استان های شمالی وجود دارد. با معرفی ارقام جدید و آموزش و ترویج کشاورزان و بکارگیری اقدامات دانش بنیان امکان افزایش تولید در واحد سطح و خودکفایی برنج طی ۳ تا ۴ سال وجود دارد به طوریکه دیگر نیازی به واردات برنج نداریم.

با توجه به اهمیت خودکفایی برنج در تامین امنیت غذایی، بکارگیری اقدامات فنی نظیر توسعه کشت ارقام پرمحصول و افزایش عملکرد در واحد سطح و استفاده از بذوراصلاح شده تاثیر بسزایی دارد. کمااینکه سطح کنونی خوداتکایی کشور در محصول برنج ۷۰ درصد است که تامین ۱۰۰ درصدی ظرف ۳ تا ۴ سال شدنی است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۲ تير ۱۴۰۳
بنظر شما مصرف برنج اتباع افغانستان در ایران چقدر است / بیشتر برنج خارجی وارداتی افغانها باجمعیت زیادش مصرف مکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۱ تير ۱۴۰۳
به نظر من پیش بینی سرانه مصرف برنج در ۸ سال آینده به میزان ۳.۵ برابر کمتر از از آن نیازمند و مستلزم بکار گیری دانش و نیروی مجرب در زمینه تهیه، برداشت و عرضه این محصول است.
آخرین اخبار