خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور شمال به جنوب دریایی کشور به شمار می رود گفت: راه آهن رشت_ کاسپین به عنوان یک حلقه مفقوده حمل می کرد و خوشبختانه با بهره برداری از این این پروژه این حلقه مفقوده تکمیل شد.
وی افزود : این مسیر ریلی ریلی از اردیبهشت ماه آماده بود و مقرر شده بود که با حضور رئیس جمهور شهید به بهرهبرداری برسد که متاسفانه نشد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول این پروژه ۳۷ کیلومتر است و با زیرسازی های انجام شده طول مسیر راه آهن رشت _ کاسپین به ۴۰ کیلومتر می رسد گفت:مبلغ ارزش افزوده این پروژه با اقدامات زیر سازی و روسازی انجام شده به ۶هزار میلیارد تومان می رسد و به عنوان یک کلان پروژه در کشور به شمار می رود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: با توجه به آنکه بخش زیادی از این پروژه از زمین های کشاورزی عبور می کردمدت ساخت آن ۴تا ۵سال به طول انجامید .
او با اشاره به ظرفیت حمل بار این پروژه گفت: در حال حاضر ظرفیت بار این پروژه میلیون تن و ظرفیت مسافری آن ۶۰۰ هزار نفر است که به دلیل عدم توجه بیشتر به بخش بار ظرفیت حمل بار تا ۱۰ میلیون تن بار به رشت را دارد.
وی افزود: این خط ریلی از ایستگاه رشت و زمین های کشاورزی عبور و به بندر کاسپین انتقال می یابد و در شاخه دیگر به بندر انزلی و آستارا اتصال می یابد که در نتیجه این کریدور سراسری به یکدیگر متصل خواهد شد.
خادمی با بیان اینکه برای این پروژه نقش بینالمللی طراحی کرده ایم گفت: راه آهن رشت _ کاسپین یک مسیر دریایی و ریلی است که مقرر شده از روسیه و شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر به بندر بمبی در هند متصل و اقدام به حمل بار کالاهای اساسی و بار کند.
وی افزود: بارهای شرق آسیا و هند از خاک ایران تا بندر کاسپین طی می شود و دوباره از مسیر دریایی به بندر آستاراخان روسیه منتقل خواهد شد.
خبرنگار: محبوبه کباری