در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۵ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۴۳ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۵ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۴۳ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۰۷ درصدی در پله ۶۶۵ هزار و ۷۳۲ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۴۵ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۸۸۰ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت سایر معادن با افزایش ۲.۳۳ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت لاستیک هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت محصولات کاغذی با افت ۴.۳۲ردرصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه هزار و ۴۶۳ میلیارد، یکشنبه هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

تداوم محدودیت دامنه نوسان تا ۹ تیرماه

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این هفته نیز بازار با دامنه نوسان ۲٪ پیگیری شد، بورس همچنان با خروج پول حقیقی همراه بود. تلاش بازارساز برای حمایت و جمع آوری صف فروش سهم‌های شاخص ساز و بزرگ ادامه داشت، اما کلیت دست برتر با عرضه‌ها بود. هرچندروز کاری آخر خرداد و روز پایانی بهار نسبتا سبز و متعادل به پایان رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: صندوق‌های اهرمی، گروه پالایش و خودرویی‌ها لیدر‌های جهت دهنده برای بهبود شرایط بازار در آخرین روز کاری بودند و خسته و امیدوار به پایان بهار اومدیم. بازار به حالت انتظار فرو رفته و به نظر تا بعد از انتخابات و وجود عزمی برای ایجاد تغییر در شرایط، بازار همراه با نوسانات جزئی ادامه داشته باشد.

او می‌گوید: با توجه به محدودیت دامنه نوسان سهام و تداوم ابهامات از روند اصلی بازار، نوسان گیران ترجیح می‌دهند سراغ گزینه‌های زودبازده مانند صندوق‌های اهرمی و سایر صندوق‌ها بروند. سازمان بورس اعلام کرد دامنه نوسان سهام از فردای انتخابات ریاست جمهوری به مثبت و منفی ۶ درصد تغییر پیدا خواهد. همچنین این هفته بلوک ۸.۹ درصدی وتجارت در قیمت پایه ۱۸۹ تومان برای هر سهم معامله شد. بانک آینده در گزارش سال ۱۴۰۲ زیان انباشته شرکت به ۳۱۸ همت رسیده است. شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تا تیرماه سال ۱۴۰۴ فرصت دارند تا از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت خارج شوند تا دیگر مشمول لغو پذیرش نشوند. دلار نیما بازهم رشد داشت و به ۴۲,۸۰۹ رسید گرچه در این برهه توجهی به آن نمی‌شود همچنین نرخ اخزا به ۳۰.۰۷ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ در سال ۱۴۰۳ است و این یعنی یکی از ریسک‌های مهم ازسر بازار برداشته شد.

گفتنی است، اسناد خزانه اسلامی یا همان اخزا نوعی اوراق بهادار است که به‌منظور تأمین مالی منتشر می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید روند حرکتی بازار سهام در هفته آینده چگونه خواهد بود؟ بازار سهامی که سهامداران را چشم انتظار برای رسیدن به روزهای متعادل و مثبت نگه داشته است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار