شرط واشنگتن برای استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی علیه روسیه

آمریکا عمق استفاده از تسلیحات آمریکایی در خاک روسیه را به ۱۰۰ کیلومتر از مرز روسیه و اوکراین محدود کرده است.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام اوکراینی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: پس از آنکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مجوز استفاده از سلاح‌های آمریکایی علیه خاک روسیه را امضا کرد، شروطی نیز تعیین کرده است.

طبق گفته این دو مقام اوکراینی، ایالات متحده عمق استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه خاک روسیه را به ۱۰۰ کیلومتر از مرز روسیه و اوکراین محدود کرده است.

منابع این نشریه خاطرنشان می‌کنند، اما پایگاه‌های هوایی روسیه که هواپیما‌های حامل بمب‌های قابل تنظیم از آنجا بلند می‌شوند، در این محدوده ۱۰۰ کیلومتری قرار نمی‌گیرند.

پیش از این، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ارتش اوکراین اجازه دارد از موشک‌های دوربردی که ایالات متحده در اختیار کی‌یف قرار داده است، در حمله به روسیه استفاده کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی با نمایندگان رسانه‌ها در سن پترزبورگ گفت که مسکو می‌تواند به ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین پاسخ نامتقارن بدهد. 

کی یف اخیرا از موشک‌های ATACMS آمریکا برای حمله به شبه جزیره کریمه استفاده کرده است. این اقدام پس از مجوز بایدن برای حمله اوکراین به خاک روسیه با موشک‌های آمریکایی صورت گرفت. اخیراً چندین کشور غربی به کی‌یف اجازه داده‌اند تا روسیه را با تسلیحات خود مورد حمله قرار دهد. به ویژه، ایالات متحده استفاده اوکراین از تسلیحاتی را که به آنها منتقل شده بود علیه اهدافی در قلمرو روسیه در مجاورت منطقه خارکف تأیید کرد. در عین حال، واشنگتن ممنوعیت حملات برون مرزی با موشک‌های تاکتیکی ATACMS و سایر سلاح‌های آتش دوربرد را تایید کرده است.

آمریکا بزرگترین حامی مالی و تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه به حساب می‌آید به طوری که کنگره این کشور اخیرا بسته ۶۱ میلیارد دلاری از کمک‌های نظامی را برای کی یف تصویب کرد. این در حالی است که روسیه، دارنده بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان به هیچ عنوان از اقدامات مداخله جویانه واشنگتن رضایت ندارد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار