اوایل فوریه ۲۰۲۴، متا اعلام کرد که در شبکههای اجتماعی خود، روی عکسهای ایجادشده با ابزارهای هوش مصنوعی برچسبگذاری میکند. این برنامه ظاهراً از مه ۲۰۲۴ در برنامههای فیسبوک، اینستاگرام و تردز شروع شده و برخی عکسها برچسب Made with AI یا «ساختهشده با هوش مصنوعی» گرفتهاند. بااینحال به نظر میرسد متا در این زمینه زیادهروی کرده است؛ زیرا برخی عکاسان ادعا میکنند این شرکت حتی بعضی عکسهای واقعی را نیز با عنوان «ساختهشده با هوش مصنوعی» برچسبگذاری میکند.
به گزارش «تککرانچ»، اقدام این شرکت در برچسبگذاری عکسهای واقعی با برچسب Made with AI خشم کاربران و عکاسان را برانگیخته است؛ برای مثال، عکسهای واقعی از مسابقات کریکت لیگ برتر هند چنین برچسبی دریافت کردهاند. این برچسبها فقط از طریق اپلیکیشنهای متا در گوشیهای هوشمند و نه در فضای وب قابل مشاهده است.
بسیاری از عکاسان به برچسبگذاری اشتباه تصاویرشان با برچسب «ساختهشده با هوش مصنوعی» ابراز نگرانی کردهاند. نکته آنها این است که ویرایش ساده یک عکس با ابزارهای رایج نباید باعث برچسبگذاری شود.
افزودن برچسب «Made with AI» روی عکسهای واقعی توسط متا
«پیت سوزا»، عکاس سابق کاخ سفید، در پستی اینستاگرامی گفت که یکی از عکسهای او چنین برچسبی دریافت کرده است. سوزا افزود که ادوبی نحوه عملکرد ابزار برش خود را تغییر داده است و شما باید قبل از ذخیره تصویر بهعنوان تصویر JPEG، گزینه «Flatten the image» را انتخاب کنید. او میگوید احتمالاً این اقدام الگوریتم متا را برای چسباندن برچسب «Made with AI» تحریک کرده است. متا فعلاً درباره این موضوعات نظر خاصی نداده است.
در ماههای اخیر، متا اعلام کرد که از متادیتای تصاویر برای شناسایی استفاده میکند:
«ما درحال ساخت ابزارهای پیشرو در صنعت هستیم که میتوانند نشانگرهای نامرئی را در مقیاسهای مختلف شناسایی کنند -بهویژه دادههایی که هوش مصنوعی در استانداردهای فنی C2PA و IPTC تولید کرده است- بنابراین تا زمانی که گوگل، OpenAI، مایکروسافت، ادوبی، میدجرنی و شاترستاک برنامههایشان را برای اضافهکردن متادیتا به تصاویر تولیدشده با ابزارهای هوش مصنوعی پیادهسازی کنند، متا ابزارهایی میسازد که میتوانند نشانههای نامرئی استفاده از هوش مصنوعی در تصاویر را شناسایی کنند.»
همانطور که «PetaPixel» هفته گذشته گزارش داد، ظاهراً زمانی که عکاسان از ابزارهایی مانند Generative AI Fill، برای حذف اشیاء استفاده میکنند، متا برچسب «ساختهشده با هوش مصنوعی» را روی آنها قرار میدهد.
درحالیکه متا مشخص نکرده است چه زمانی این برچسب را خودکار اعمال میکند، برخی عکاسان با رویکرد این کمپانی موافقاند و استدلال میکنند که هرگونه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و ویرایش باید اعلام شود.
باوجود این رویکرد، عکسهای زیادی در پلتفرمهای Meta وجود دارد که بهوضوح هوش مصنوعی آنها را تولید کردهاند و الگوریتم این شرکت آنها را برچسبگذاری نکرده است. با برگزاری انتخابات ایالات متحده آمریکا تا چند ماه دیگر، رسانههای اجتماعی بیش از هر زمان دیگری تحت فشارند تا محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بهدرستی مدیریت کنند و متا یکی از آنها است.
منبع: دیجیاتو