تعداد سوانح ریلی کشور به ۱۸۴ مورد در سال رسید

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در دولت سیزدهم تعداد سوانح ریلی کشور از ۲۳۸ مورد به ۱۸۴ مورد در سال رسید‌.

میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در روزهای اخیر در حال بهره‌برداری از پروژه های مهم هستیم گفت: با توجه به افزایش میزان حمل بار و مسافر در استان های یزد و اصفهان دو خطه شدن مسیر بافق _ شهر  در این استان ها ضروری  بود که در همین راستا ۶بلاک به طول ۱۰۷ کیلومتر به ارزش ۷هزار و۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح رسمی شد.

وی افزود:  ۱۰ بلاک باقی مانده از این خط با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد  تا یک سال آینده  به بهره برداری خواهد رسید.

صالحی افزود: در راستای اتصال شبکه های بزرگ سه بنگاه  فولاد ارفع کندله سازی  مهاباد، سایپا سیترون کاشان را به خطوط ریلی متصل کردیم و محصولات این شرکت ها از طریق ریل حمل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: دو خطه سازی در بسیاری از مسیرها در دستور کار قرار گرفت و در بسیاری از مسیرها که احداث خطوط دوم بسیار دشوار تر بود با همت نیروهای متخصص راه  آهن انجام شد که مجموع آنها در خطوط تجاری و صنعتی و مسافری   به حدود  ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی افزود: در همین راستا فردا هم دو خطه کردن مسیر ریلی  اهواز _ اندیمشک  به طول ۴۰ کیلومتر به ارزش ۳هزار  میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که در  مجموع  دو خطه شدن خطوط ریلی  به بیش از ۸۵۰ کیلومتر می رسد. 

وی با بیان اینکه در طول دولت سیزدهم پیوسته کاهش سوانح ریلی را داشته ایم گفت: سالانه‌ ۲۳۸ سانحه  تا سال ۹۹ داشتیم  که متوسط هفته ای ۴ سانحه می شد در دولت سیزدهم به صورت مستمر کاهش سوانح  داشته ایم به طوری که به ۱۸۴ سانحه در سال ۱۴۰۲  رسیدیم و تعداد سوانح در هفته به ۳ونیم سانحه رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : بسیاری از تقاطع های هم سطح  با جاده وجود داشت  که با پیگیری های صورت گرفته ۵۷ تقاطع سانحه خیز را به  تقاطع های غیر هم سطح تبدیل کردیم و همچنین تعداد زیادی از لوکوموتیو ها را به دوربین ها مجهز کردیم.

وی به افزایش ظرفیت حمل مسافر از طریق ریل اشاره کرد و گفت:  در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با کاهش کرونا میزان حمل مسافر رو به افزایش رفت به طوری که با جابه جایی ۲۹ میلیون و ۷۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ رکود حمل مسافر جابه جا شد و در سال ۱۴۰۲ با ۲ میلیون  افزایش به بیش از ۳۱ میلیون نفر رسیدیم  همچنين بخشی از لوکوموتیو ها که در بخش باری بودند را به بخش مسافری انتقال دادیم و  تعداد زیادی از لوکوموتیوهایی که خوابیده بودند تجهیز و نوسازی شد و به بخش مسافری منتقل کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  اظهار کرد:  ۶جایگاه سوخت رسانی به ناوگان ریلی در  شهرهای  یزد چادرملو،  مبارکه بافت ،سیرجان و قم  بهسازی و احداث کرده ایم.

وی در خصوص راه اندازی قطار باری کامل که در طول برنامه هفتم تاکید شده بود  اشاره کرد و گفت:  بیش از ۸۰ درصد از قطارها در شبکه باری کامل قرار گرفته اند.

صالحی به توجه مراکز لجستیکی اشاره کرد و گفت: احداث بندر خشک آپرین در این راستا به بهره برداری رسید و برای اولین بار بار از بندر خشک آپرین بارگیری انجام و به کشور ترکیه حمل شد‌.

 وی به حمل بار بین‌ المللی و ترانزیت اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در تاریخ ریلی کشور در سال گذشته بیش از ۸۰۰ واگن کود پتاس را از بندر روسیه به طول ۴هزارو ۸۰۰ کیلومتر تا بندر عباس بارگیری و ترانزیت  شد و برای اولین بار محصول استراتژیکی که پیش از  این از طریق دریایی بارگیری می شد از طریق ریل  انجام شد.

صالحی گفت: مجموع حمل بار ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم ۴.۹ میلیون تن بود که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳ میلیون تن بود ۶۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: برای لوکوموتیو و واگن باری تسهیلات ارزان  در قالب تبصره ۱۸ پرداخت می شود و در مسیر تهران _ مشهد بیش از ۸۰ قطار سیر می‌کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: چندین  آیین نامه در بخش ریلی از جمله آیین نامه حقوق مسافر، آیین نامه  ارتقای لوکوموتیو و ... تدوین و تصویب شد‌‌.

صالحی در خصوص استجازه نفت در حوزه ریلی گفت: پس از تایید رهبری و پیگیری رئیس جمهور شهید ۱۰ میلیارد دلار برای ۹ خط ریلی و نوسازی ناوگان تخصیص یافت که بخشی در ریل، بخشی در حوزه خط و نوسازی ناوگان تخصیص یافت بخشی از این منابع  که حدود ۵ میلیارد دلار در ۴ خطوط ریلی مهم از جمله شلمچه_  بصره، احداث خط دوم بافق_ تربیت حیدریه _سنگان است که به زودی کلنگ زنی می شود و یک میلیارد دلار اختصاص یافته است  همچنین بازسازی مسیر ریلی میرجاوه و خط چهارم شیرگاه _ میاندره که واریانت مهم در البرز و سوادکوه  بخشی از این منابع استجازه تخصیص خواهد یافت.

او با بیان اینکه انقلابی در تامین مالی در بخش ریلی کشور رخ داده است و حدود ۲ بخش از استجازه ها تخصیص یافته است گفت: بودجه راه آهن با تمامی افزایش هایی که یافته است به ۵همت  می رسد که این تخصیص خود یک دروازه ای از پیشرفت ها ایجاد کرده است‌.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

 

 

 

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار