درختان فسیلی شیخ محمدلو مشگین‌شهر به عنوان اثر ملی ثبت شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از ثبت منطقه درختان فسیلی شیخ محمدلو مشگین شهر به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد.

حسن قاسم پور گفت: طی مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست کشور، اثر طبیعی ملی درختان فسیلی شیخ محمدلو به مساحت ۱۹۵ هکتار در شهرستان مشگین شهر به تصویب رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: درختان فسیلی شیخ محمدلو از آثار فعالیت آتشفشان سبلان هستند که بر اثر فوران گدازه‌های آتشفشان دفن و فسیل شده اند.
به گفته او، این درختان مربوط به حدود ۵۰۰ هزار سال قبل و دوره پلیستوسن بوده و شامل سوزنی برگ و از نوع کاج هستند.
قاسم پور با اشاره به مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در حفاظت و حراست از پدیده‌های طبیعی گفت: پس از مشاهده و گزارش این آثار از سوی یکی از کارشناسان معدن در سال ۱۳۹۰ اقدامات اولیه جهت شناسایی و ثبت این منطقه شروع شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده، مطالعات اکتشاف، استخراج و بررسی این منطقه در سال ۱۳۹۸ انجام گردید و پس از تایید گزارش از سوی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان و نهایتا پس از اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و طی تشریفات قانونی به تصویب شورایعالی حفاظت محیط زیست کشور رسید.
او گفت: با توجه به آثار کشف شده، این منطقه می‌تواند در آینده با اتخاذ تمهیدات لازم جهت استفاده و مطالعه اساتید و دانشجویان و همچنین بازدید علاقمندان و گردشگران ژئوتوریسم مورد استفاده قرار گیرد.
آثار طبیعی ملی عبارتند از پدیده‌های نمونه و نادر گیاهی و حیوانی، اشکال یا مناظر کم نظیر و کیفیات ویژه طبیعی زمین یا درختان کهنسال و تاریخی که به منظور داشتن محدوده متناسبی تحت حفاظت قرار می‌گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.