در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟

با توجه به شرایط مساعد تولید و واردات کالا‌های اساسی، در توزیع اقلام سبد خانوار هیچ مشکلی وجود ندارد که همین امر باعث ثبات و آرامش در بازار شده است.

براساس گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به ۲۲.۷ درصد رسید که تقریبا در ۴ سال اخیر کمترین رقم است.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رویکرد دولت در سیاست‌های غذایی عدالت محوری است، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اردیبهشت‌ماه با ۱.۸ درصد کاهش به عدد ۲۲.۷ درصد رسیده که بیانگر شیب نزولی تورم در این بخش است که البته این میزان کاهش برای خانوار‌های روستایی بیشتر بوده و به عدد ۲۱.۹ درصد رسیده است.

نیکبخت گفت: سیاست‌های کلان تامین غذا در بخش کشاورزی با پیوست عدالت رقم خورده و سمت و سوی آن به طرف جامعه روستایی بوده است.

بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد که در تأمین کالا‌ها مشکلی وجود ندارد و تمامی اقلام اساسی سبد خانوار به وفور در مغازه و فروشگاه‌ها موجود است و دیگر همانند سنوات گذشته شاهد صف‌های طولانی خرید گوشت قرمز و مرغ نیستیم.

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد می‌گوید: جذابیت تولید باعت رشد و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و در نتیجه ثبات در بازار می‌شود.

پیمان پاک گفت: بحث ارز ترجیحی بخشی از قیمت تمام شده کالا است و نکته مهم این است که بر اساس آمار‌ها تورم کشورمان یک سوم کاهش داشته است.  

ذخایر کالا‌های اساسی کشور مطلوب است

مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالا‌های اساسی وزارت جهاد گفت: هم اکنون در عرضه هیچ یک از کالا‌های اساسی کمبودی در سطح بازار نداریم.

او ذخایر کالا‌های اساسی را مطلوب دانست و افزود: کالا‌های اساسی مورد نیاز سبد خانوار تامین است و برنامه‌ای هم برای افزایش قیمت‌ها نداریم.

امراللهی ادامه داد: گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه، احتکار، عدم ثبت در سامانه جامع انبار‌ها و جامع تجارت و همچنین عدم رعایت قیمت گذاری در صدر موارد تخلف قانونی قرار داشته است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای مقابله با تخلفات احتمالی و رفاه حال مصرف کنندگان، از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه نیز طرح نظارتی ویژه تابستان برگزار می‌شود.

به گفته او، مصرف کنندگان کالا‌های اساسی به ویژه در شبکه عمده خرید و فروش کالا می‌توانند موارد تخلف را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا در اسرع وقت از سوی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی بررسی شده و متخلفان به مراجع تعزیراتی معرفی گردند.

با شروع به کار دولت سیزدهم تورم مواد غذایی حدود ۲۰ واحد درصد کاهش یافت، اما از اوایل سال ۱۴۰۱ به علت حذف سیاست رانت‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی، نرخ تورم مواد غذایی افزایشی شد که البته دولت با پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی توانست بخش زیادی از آن افزایش هزینه‌ها را جبران کند.

کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، گفت: هم اکنون در توزیع هیچ یک از کالا‌های اساسی از جمله شکر، برنج و روغن کمبودی نداریم.

به گفته او، با توجه به ذخیره مناسب اقلام اساسی نظیر حبوبات و روغن، قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر از ثبات نسبی در بازار برخوردار بودند.

او، از کاهش ۷ درصدی قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: بانزدیک شدن به فصل برداشت، عرضه نسبت به تقاضا پیشی گرفته که همین امر منجر به کاهش قیمت در بازار شده است.

او قیمت مصوب هرکیلو شکر فله برای مصرف کننده را ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه برای توزیع شکر به صنف بنکداران محصولی از سوی وزارت جهاد در اختیار ما قرار نگرفته است و محصول را صرفا برای عرضه به خرده فروشی در اختیار ما گذاشتند، همین امر منجر به چندنرخی شدن قیمت شکر در بازار شده است، از این رو خواستار اصلاح قیمت هستیم.

براساس این گزارش واردات کالا‌های اساسی در سال گذشته به ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار رسید که ۸۵ درصد این واردات با ارز ترجیحی وارد شده است و همواره ذرت، روغن و برنج بیشترین سهم را داشته‌اند.  

همچنین سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر شد و با کاهش یک میلیارد دلاری واردات، تراز تجاری این بخش بیش از ۲ میلیارد دلار بهبود یافت که به طور قطع باعث رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سطح ملی شده است.

عرضه مرغ از تقاضا پیشی گرفته است

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به پیشی گرفتن روند عرضه در برابر تقاضا، مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

به گفته او، بنابر سیاست اخیر وزارت جهاد مبنی بر افزایش روند جوجه ریزی‌ها در تلاشیم تا بخشی از تولید مرغ را صادر کنیم چراکه ذخایر پشتیبانی از محل تولید داخل تامین است.

کمالی سروستانی ادامه داد: بنابر سیاست افزایش جوجه ریزی‌ها در ماه‌های اخیر، تولید مرغ به بیش از ۲۵۰ هزارتن رسیده است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه بعد از گذشت چندسال مجدد صادرکننده شدیم.

عرضه گوشت افزایش یافت

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع گسترده گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون توزیع گوشت گرم داخلی، وارداتی و منجمد در بازار انجام می‌شود، اما گوشت‌های منجمد وارداتی بیشترین تقاضا را دارند.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تن گوشت گرم در بازار خبر داد و گفت: طی روز‌های آتی توزیع گوشت‌های وارداتی به ۴۰۰ تن می‌رسد.

پوریان با بیان اینکه ۴ تا ۴.۵ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است، گفت: با گرم شدن هوا، میزان عرضه دام سبک افزایش یافته است چراکه بسیاری از دامداران توان نگهداری را ندارند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام قیمت هر کیلو بره نر کشتاری را ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان و گوساله را ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با گستردگی عرضه دام شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود.

با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد مبنی بر افزایش حجم جوجه ریزی‌ها و واردات گوشت در راستای کاهش کشتار دام‌های مولد و همچنین سیاست تنظیم بازار و قیمت گذاری دیگر اقلام اساسی شرایط به جایی رسیده است که قیمت کالا‌ها در بازار از ثبات نسبی برخوردار است که امیدواریم این سیاست‌ها در راستای پایداری تولید و ثبات و آرامش قیمت ادامه یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۰:۱۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
بازار امن و امان است و مثل همیشه گرانی بیداد می کند. متاسفانه این مردم شریف از چپ و راست و میانه و انقلابی و ... هیچ خیری ندیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۶ تير ۱۴۰۳
هیچی گرونی
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
گوشت منجمد خریدار بیشتری داره چون ارزونتره مجبوره بخره قیمت گوشت خیلی خیلی گرونه وارداتی ها طعم‌ومزه گوشت را نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
چرا همه چیز آرومه.. جز گرونی. صبح بیدار میشی. چند صد تومن اجناس گرون تر شده است. و کسی نیست. قیمتها و کیفت اجناس را نظارت و کنترل بکنه و جواب بده. سازمان حمایت و تعزیرات دمتون گرم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
جز گرانی چیزی نمی گذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
انسولین نایاب شده . پودر شیر خشک نوزادان کمیاب شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
گرانی گوشت ۸۸۰ هزار تومنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اره فراوون ولی پول کجا بود شرم اوره همتون نابود شین
Iran (Islamic Republic of)
حاج نقی معمولی
۰۹:۱۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
کسی نمیگه نیست هست ولی خیلی گرونه حواستون هست که؟؟؟
آخرین اخبار