بهره برداری از سامانه نوین آبیاری بارانی در بروجن

سامانه نوین آبیاری بارانی در سطح ۱۲۰ هکتار در روستای بیژگرد شهرستان بروجن با ۸۹ میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح چله خدمت به بهره‌برداری رسید.

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سیستم نوین آبیاری بارانی روستای بیژگرد از نوع کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک و کشت گندم، جو و کلزا اجرا شده است.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح آبیاری نوین بارانی زمینه اشتغال ۷۲ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم و بهره‌مندی ۹۸ خانوار فراهم می‌شود.

برزگر اضافه کرد: طرح آبیاری نوین بارانی در روستای بیژگرد بروجن با ۸۹ میلیارد ریال اعتبار اجرا شد که از این میزان اعتبار ۵۰ میلیارد ریال آورده متقاضی و بخش خصوصی و ۳۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات بلاعوض و دولتی هزینه شده است.

صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زمان حاضر ۳۵ درصد از زمین‌های کشاورزی کشور زیرپوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد.

وی افزود: سال گذشته تخصیص خوبی در بخش اعتبارات نبود، اما امسال در صورت تخصیص اعتبارات مصوب به خصوص در بخش اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اعتبارات به ۲برابر سال گذشته افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید


نیازی با اشاره به کشاورزی مناسب در شهرستان بروجن، اظهار داشت: این شهرستان در بخش تولیدات کشاورزی به خصوص سیب زمینی و گندم وضعیت بسیار مطلوب و امکان توسعه نیز وجود دارد.

غلامرضا میرزایی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دشت‌های پررونق منطقه گندمان، فرادنبه، سفید دشت و بلداجی، گفت: شهرستان بروجن میزبان بهترین و مرغوب‌ترین زمین‌های چهارمحال و بختیاری است و فرصت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود: براساس درخواست کشاورزان گندمان ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه زیرپوشش حمایت یارانه‌ای دولت قرار گیرند.

میرزایی با اشاره به اختصاص یارانه دولتی به ۳۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی بروجن اظهار داشت: زمین‌های کشاورزی این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشتر است به همین دلیل انتظار می‌رود سهمیه یارانه‌ای این شهرستان کاهش پیدا نکند.

فتاح کرمی فرماندار بروجن با اشاره به اینکه این شهرستان پیشانی خشکسالی در چهارمحال و بختیاری است گفت: توسعه طرح‌های آبیاری تحت فشار با توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌های کشاورزی در این شهرستان باید تقویت و توسعه یابد.

وی افزود: حمایت از بخش کشاورزی در شهرستانی که بیشترین و بهترین زمین و خاک را دارد ضروری است.

کرمی اضافه کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان بروجن هفت هزار و ۸۰۰ خانوار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۶ تير ۱۴۰۳
از دریاچه سد کارون چهار برای دشتهای بروجن و لردگان میتوان آبرسانی انجام داد که مسولان استان و نمایندگان باید بفکر باشند
آخرین اخبار