برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگسال خود با ۶ رفتار خداحافظی کنید

حفظ رابطه خوب با فرزندان بزرگسالتان می‌تواند کاری دشوار باشد، گاهی اوقات رفتار‌هایی که زمانی در جوانی قابل قبول بودند، اکنون می‌توانند موجب ناراحتی و سوءتفاهم شوند.

اصل ارتباط خوب با فرزندانتان احترام، درک و حفظ حریم است. رفتار‌های انگشت شماری وجود دارد که می‌تواند بدون اینکه شما متوجه باشید، رابطه شما را خراب کند.

بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید چگونه با بچه‌های بزرگ‌تر خود پیوند‌های محکمی داشته باشید، زمان خداحافظی با این شش رفتار است که ممکن است ناخواسته آنها را از شما دور کند.

۱) دیکته کردن زندگی به آنها
به عنوان والدین، ما اغلب در دام این باور می‌افتیم که می‌دانیم چه چیزی برای کودکان بزرگسال ما بهترین است. این یک غریزه طبیعی است، اما مهم است که به یاد داشته باشید آنها اکنون بالغ هستند.

آنها تصمیمات خود را می‌گیرند و این تصمیمات ممکن است همیشه با آنچه ما فکر می‌کنیم بهترین است مطابقت نداشته باشد و این اشکالی ندارد.

تلاش برای دیکته کردن زندگی به آنها می‌تواند منجر به رنجش و تنش در روابط شود. مهم است که وقتی از شما خواسته می‌شود، توصیه‌هایی ارائه کنید، اما در نهایت، اجازه دهید کشتی زندگی خود را هدایت کنند. به یاد داشته باشید، این زندگی آنهاست. بگذارید زندگی کنند.

۲) نادیده گرفتن مرز‌ها
احترام گذاشتن به مرز‌ها در هر رابطه‌ای بسیار مهم است و در مورد فرزندان بزرگتر شما تفاوتی ندارد. حفظ مرز‌های سالم می‌تواند در رابطه شما با بچه‌های بزرگسالتان معجزه کند.

۳) انتقاد بیش از حد
به گفته روان درمانگر کارن کونیگ، انتقاد بیش از حد به عنوان والدین واقعاً می‌تواند عزت نفس کودک بزرگسال شما را به هم بزند. افتادن در این تله آسان است، با این تصور که اشاره به عیوب آنها به نوعی به رشد آنها کمک می‌کند.

اما نکته اینجاست: انتقاد بیش از حد؟ این مانند یک توپ ویرانگر برای اعتماد به نفس آنها است. همه ما سرعت و روش خاص خود را برای یادگیری از چالش‌های زندگی داریم.

پس چرا به جای اینکه دائماً دست و پا بزنیم، روی برد‌ها و نقاط قوت خود تمرکز نکنیم؟ به این ترتیب، اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهید و به آنها احساس ارزشمندی می‌دهید.

۴) عدم پذیرش بزرگسالی آنها
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما به عنوان والدین می‌توانیم مرتکب شویم این است که این واقعیت را درک نکرده و نپذیریم که فرزندانمان بزرگ شده اند.

اینکه با کودکان بزرگسال خود طوری رفتار کنید که انگار هنوز نوجوان هستند می‌تواند باعث ایجاد تنش شود. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید آنها دیگر کودک نیستند، بلکه بزرگسالانی‌اند که قادر به تصمیم گیری برای خود هستند.

قبل از اتخاذ برنامه‌ها یا تصمیم‌هایی که شامل آنها می‌شود، حتماً با آنها مشورت کنید. به نظرات آنها احترام بگذارید و آنها را در بحث شرکت دهید.

نشان دادن احترام نه تنها پیوند شما را عمیق‌تر می‌کند، بلکه اعتماد به نفس و عزت نفس آنها را تقویت می‌کند. این یک برد-برد است.

۵) پرهیز از گفتگو درمورد چالش‌های زندگی
فقط به این دلیل که فرزندان شما اکنون بالغ هستند، به این معنی نیست که آنها به راهنمایی یا حمایت شما نیاز ندارند. در واقع، آنها ممکن است در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داشته باشند، زیرا با پیچیدگی‌های زندگی بزرگسالان درگیر هستند.

اجتناب از گفتگو در مورد امور مالی، روابط، یا انتخاب شغل می‌تواند منجر به سوء تفاهم و فاصله شود.

در کنار آنها باشید، در صورت درخواست مشاوره ارائه دهید و به دیدگاه‌های آنها گوش دهید. این می‌تواند پیوند‌های عمیق‌تر را تقویت کند و موجب شود فرزندان بزرگسال شما احساس درک و حمایت از جانب شما کنند.

۶) بی‌توجهی به زندگی خود
در پی حفظ روابط قوی با فرزندان بزرگسالمان، فراموش کردن نیاز‌ها و آرزو‌های خود آسان است.

با این حال، تمرکز صرف بر زندگی فرزندانتان می‌تواند تاثیر بدی روی زندگی شما بگذارد. حفظ علایق، دوستی‌ها و فعالیت‌های خود خارج از نقش خود به عنوان والدین ضروری است.

با داشتن یک زندگی کامل و متعادل، شما الگوی فرزندان بزرگسال خود هستید و در عین حال رابطه سالمی با آنها برقرار می‌کنید. شادی و خوشحالی شما نیز مهم است. هیچ وقت آن را فراموش نکنید.

سخن نهایی
حفظ روابط مستحکم با فرزندان بزرگسال ترکیبی از احترام، درک و همدلی است. شما باید سعی کنید آنها را همانطور که هستند بپذیرید و از انتخاب‌های آنها حمایت کنید - این پایه و اساس یک پیوند محکم است. اما نیاز‌های خودتان را نیز فراموش نکنید. با حفظ تعادل سالم در زندگی خود، نمونه‌ای درخشان برای آنها باشید.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار