پیش تازی چهارمحال و بختیاری در اجرای طرح سیستم‌های نوین آبیاری در کشور

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح سامانه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است.

صفدر نیازی شهرکی در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: جهاد کشاورزی این استان جزو پنج استان برتر در اجرای طرح آبیاری نوین در کشور است.

وی با اشاره به تلاش‌های فراوان رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم در سه سال اخیر، افزود: خواسته‌های استاندار و مسئولان چهارمحال و بختیاری بررسی و محقق می‌شود.

نیازی اضافه کرد: در تامین آب طرح‌های کشاورزی کشور و چهارمحال و بختیاری کمک‌های مطلوبی خواهد شد.

وی میانگین اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی کشور را ۳۵ درصد دانست و یادآور شد: این میزان در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری و در شهرستان بروجن ۶۰ درصد است.

نیازی گفت: یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی و یک‌پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

وی بیان داشت: ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرستان کوهرنگ از قطب‌های عشایری کشور به‌شمار می‌رود.

وی به انجام فعالیت‌های جهادی در حوزه عشایری کشور و چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: مسیر ۳۴۰ کیلومتری کوچ عشایر از خوزستان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای کوتاه‌تر می‌شود.


بیشتر بخوانید


نادری با اشاره به رویکرد‌های جدید برای ارتقای معیشت و اقتصاد عشایر، افزود: در حوزه گردشگری عشایری با حفظ زیست‌بوم محلی کمک خواهد شد.

وی ۳۵ درصد صنایع‌دستی تولیدی کشور را مربوط به جامعه عشایری اعلام و تصریح کرد: ظرفیت‌های گیاهان دارویی در کنار پرورش دام و تولید گوشت قرمز به معیشت عشایر کمک می‌کند.

نادری تسهیلات پرداختی به عشایر کشور در سال گذشته را ۱۶ هزار میلیبارد ریال دانست و یادآور شد: این میزان تسهیلات در سال‌جاری به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد که سهمیه چهارمحال و بختیاری هم افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به منتفع شدن عشایر واقعی از خدمات این سازمان در سراسر کشور براساس ثبت در سامانه‌های جدید اظهار داشت: این مهم تا مردادماه سال‌جاری انجام و دغدغه عشایر در استان‌ها رفع می‌شود.

وی با اشاره به سرفصل ۲۰ هزار میلیارد ریالی سازمان امور عشایر ایران در حوزه‌های مختلف بودجه‌ای گفت: با تدبیر نهاد ریاست‌جمهوری این بودجه تقسیم و از سازمانی در اختیار استان‌ها قرار گرفته شد که انتظار می‌رود چهارمحال و بختیاری در تخصیص این بودجه کمک کند.

نادری به ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام کنونی حوزه عشایر اشاره و تاکید کرد: تا زمان بهره‌برداری از طرح‌های موجود، پروژه جدیدی در این حوزه آغاز نخواهد شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت صدور مجوز‌های قانونی لازم برای افزایش نیروی انسانی می‌توان خدمات‌رسانی به جامعه عشایری این استان را ارتقا داد.

رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از پل گزستان شهرستان کوهرنگ، پل قلعه‌درویش شهرستان اردل، آب‌رسانی و بهبود جاده‌های عشایری در اولویت کاری سازمان امور عشایر ایران و استان قرار دارد.

نادری یادآور شد: سازمان امور عشایر ایران در حوزه آب و کشاورزی کشور طرح‌هایی دارد که تکمیل این طرح‌ها باعث اشتغال‌زایی برای یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در جامعه عشایری کشور می‌شود که عشایر چهارمحال و بختیاری هم از این طرح‌ها سهیم هستند.

گفتنی است؛ جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری این استان تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
جاده بسیار کوتاه و بهینه و میانبر چلگرد به بازفت که از پای زردکوه میگذرد و مسیر را به یک سوم و چه بسا یک چهارم کوتاهتر میکند می‌باید ساخته شود تا همگان و مخصوصا عشایر از این جاده خوب شمال استان بهره ببرند
آخرین اخبار