تشکیل شورای عشایری در چهارمحال و بختیاری به برکت دولت سیزدهم

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تشکیل شورای عشایری در استان و شهرستان‌ها، پرداخت تسهیلات، توزیع پنل‌های خورشیدی و خرید تانکر‌های آب‌رسانی از مهم‌ترین خدمات دولت سیزدهم به جامعه عشایری است.

غلامعلی حیدری در نشست با معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور، اظهار داشت: فعالیت میدانی مدیران ملی، استانی و شهرستانی در روز‌های تعطیل و غیرتعطیل مایه خیر و برکت و از دستاورد‌های دولت سیزدهم در زمان مسئولیت شهید آیت‌الله رئیسی است.

وی جهاد کشاورزی را مایه خدمات مهم و بزرگ در دولت سیزدهم دانست و افزود: رییس‌جمهور شهید بر توسعه دامداری و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید ویژه‌ای داشتند.

حیدری توسعه کشاورزی و دامپروری را از اولویت‌های اصلی برای پیشرفت چهارمحال و بختیاری اعلام و تصریح کرد: تشکیل شورای عشایری در استان و شهرستان‌ها، پرداخت تسهیلات، اختصاص امکانات، توزیع پنل‌های خورشیدی، خرید تانکر‌های آب‌رسانی از مهم‌ترین خدمات دولت سیزدهم به جامعه عشایری است.

وی عشایر را مولدترین قشر جامعه دانست و یادآور شد: علاوه بر این تلاش‌ها باید بر ارائه تسهیلات، اشتغال‌زایی، خرید نهاده‌ها، تکمیل، احداث و توسعه پل‌ها، ایلراه‌ها، آبشخور‌ها و خرید ماشین‌آلات برای مناطق عشایری بیشتر شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم به بخش جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: اجرای طرح‌های انتقال آب کشاورزی به جهش در تولید، اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای توسعه سامانه‌های جدید آبیاری در استان به اختصاص اعتبارات ملی بیشتر نیاز است.

حیدری به شرایط توپوگرافی چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: در زمان جاری شدن سیلاب خسارت‌هایی به برخی قنات‌های استان وارد شده که مرمت و مقاوم‌سازی آنها نیازمند اعتبار است.

وی با اشاره به آب‌رسانی سیار به افزون‌بر ۲۰ روستای چهارمحال و بختیاری افزود: با کمک دولت سیزدهم و قرارگاه امام حسین مجتبی (ع) آب‌رسانی پایدار به ۶۰ روستای لردگان، ۴۳ روستای خانمیرزا و تعدادی از روستا‌ها دهناش کوهرنگ آغاز شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: قرار است تا پایان فعالیت دولت سیزدهم آب‌رسانی به روستا‌های بی‌بهره از آب استان تکمیل شود.

وی با اشاره به مصوبه‌های جهاد کشاورزی در سفر‌های رییس‌جمهور شهید به چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تحقق سهم وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این مصوبه‌ها باید سرعت یابد.

حیدری اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای برای رفع مشکلات مرتبط با حوزه جهاد کشاورزی، امور عشایر، دامپروری، گلخانه‌ها و گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان‌های استان تشکیل و فعال شده است.


بیشتر بخوانید


محمدکاظم منزوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: انتقال آب اولویت زیرساختی بخش کشاورزی است و به قدری اهمیت دارد که باعث رخداد‌های مهم در محروم‌ترین نقاط استان می‌شود و کشاورزان آمادگی اجرای طرح‌های کشاورزی را پس از تامین آب دارند.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری در مرز جهش تولید در بخش کشاورزی قرار دارد و تمامی طرح‌های بخش کشاورزی به حدی رسیده است که با یک حرکت ساده می‌توان فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در نام‌گذاری سال جدید به‌نام "جهش تولید با مشارکت مردم" را محقق کرد.

منزوی با اشاره به ارتباط کشاورزی با سایر مباحث حوزه اقتصادی از جمله گردشگری، بیان داشت: گردشگری کشاورزی در راستای ارتقای معیشت باغداران و گردشگری عشایری به‌منظور بهبود وضعیت معیشت عشایر باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه نیازمند نگرش جدی‌تری هستیم و مهم‌ترین اقدام این است که کار شروع شود تا معیشت عشایر ارتقا یابد.

منزوی یادآور شد: ظرفیت‌های مهمی برای گردشگری کشاورزی و عشایری در چهارمحال و بختیاری داریم که باید به آن توجه ویژه شود.

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی (جی. دی. پی. GDP) استان مختص بخش کشاورزی است.

وی بخش کشاورزی با ۹۳ هزار بهره‌بردار و افزون‌بر ۱۲۴ هزار عشایر را پیشران اقتصاد چهارمحال و بختیاری اعلام و تاکید کرد: البته با احتساب سهم بخش خدمات، ۴۳ درصد اقتصاد ستان به بخش کشاورزی وابسته است.

برزگر توجه به بخش کشاورزی و تقاضا‌های این حوزه در چهارمحال و بختیاری را بالا دانست و افزود: بارندگی بالای ۵۰۰ میلیمتر، شرایط اقلیمی و گونه‌های گیاهی متنوع باعث تنوع گونه‌های گیاهی در زاگرس و استان شده است.

وی دولت سیزدهم را عامل اصلی ریل‌گذاری بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری اعلام و تصریح کرد: در این دولت یک‌هزار میلیارد ریال برای طرح‌های مختلف حوزه کشاورزی استان با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی سرمایه‌گذاری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: عملیاتی شده سد‌های بیدگان، باباحیدر، گهرو، آقبلاغ و شهدای چشمه‌علی چهارمحال و بختیاری با ۱۲۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب برای بخش کشاورزی مشکلات فراوانی را در این حوزه رفع کرد.

برزگر با اشاره به هدف‌گذاری احداث ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان همزمان با فعالیت دولت سیزدهم اظهار داشت: از این سطح ۱۰۰ هکتار بهره‌برداری شده و ۷۰ هکتار در حال احداث است.

وی گفت: حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۰ هکتار گلخانه جدید احداثی و در حال احداث چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

برزگر تاکید کرد: همزمان با فعالیت دولت سیزدهم برای طرح‌های تامین و انتقل آب کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد ریال در زیرساخت‌های حوزه کشاورزی از سوی بخش خصوصی و دولت سرمایه‌گذاری شد، در حالی که قبل از دولت سیزدهم برای هیچ طرح زیربنایی حوزه کشاورزی استان افزون‌بر ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه نشده بود.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۲ مجتمع دامپروری و پرورش اسب در چهارمحال و بختیاری همزمان با فعالیت دولت سیزدهم افزود: از سفر دور دوم رییس‌جمهور شهید به بام ایران تاکنون ۶ مجتمع گلخانه‌ای با ۳۰۰ هکتار وسعت عملیاتی شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: زیربنا‌های عمومی بخش کشاورزی در این استان با محرومیت تاریخی مواجه است و ارتقای آن به تامین منابع ملی بیشتری نیاز دارد.

وی یادآور شد: قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با ۳۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ۱۲۸ طرح کشاورزی جزو قرارداد‌های مهم کشور است.

برزگر با اشاره به ناکافی بودن سهمیه و مشکل برای توزیع آرد عشایر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در مناطق عشایری تنوع تغذیه‌ای پایین است و نان جزو خوراک اصلی عشایر به‌شمار می‌رود.

محمد محمودی مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: در دولت سیزدهم و عنایت رییس‌جمهور شهید خدمات قابل‌توجهی به عشایر کشور و استان ارائه شد.

وی تاکید کرد: براساس سرشماری عموی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ افزون‌بر ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر عشایر داریم که ۵۰ درصد آنها برون‌کوچ هستند.

محمودی افزود: در دولت سیزدهم تکمیل پل ماشین‌رو گزستان بر روی رودخانه بازفت کوهرنگ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده و عملیات اجرایی آن آغاز شد که تگمیل آن به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی تصریح کرد: جاده ایلراه عشایری به‌طول ۱۴ کیلومتر با پشتیبانی اداره‌کل امور عشایر تاکنون ۳۰ میلیارد ریال هزینه پشتیبانی شده است و گروه جهادی مقاومت قم برای احداث آن تلاش کردند و هشت منطقه عشایری از این جاده بهره‌مند می‌شوند.

محمودی یادآور شد: پل قلعه‌درویش شهرستان اردل هم‌اکنون نیمه‌تمام و تکمیل آن نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در یک سال اخیر ۱۰ اردوی جهادی در مناطق عشایری برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار