لزوم راه‌اندازی سامانه فرزندپذیری و ایجاد پروفایل شخصی برای کودکان

دبیر مرجع ملی حقوق کودک از لزوم راه‌اندازی سامانه فرزندپذیری و ایجاد پروفایل شخصی برای کودکان خبر داد.

سیدعلی کاظمی، دبیر مرجع ملی حقوق کودک با اشاره به شیوه‌نامه «مراقبت موقت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست» که از نیمه دوم سال گذشته اجرا شد  گفت: مقرر شده بود تا اوایل اردیبهشت ماه در شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک نتایج و چالش‌های اجرایی آیین‌نامه که توسط سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار گرفته، استخراج و در صورت لزوم، شیوه‌نامه اصلاح شود که طبق گزارشات موجود، چالش جدی در اجرای شیوه‌نامه وجود ندارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور نماینده سازمان بهزیستی در اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: در جلسه‌ای که برای گزارش نحوه اجرای آئین‌نامه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست برگزار شد، به طور مشخص از بهزیستی این سوال پرسیده شد که آیا این شیوه‌نامه را نیازمند اصلاح می‌بینید یا خیر؟ بهزیستی مشکلی را در این زمینه مطرح نکرد، اما به طور کلی اعلام شد که از ظرفیت آیین نامه اصلاحی قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست استفاده بیشتری شود.

وی ادامه داد: از چالش‌های مهم مطرح شده در این جلسه، لزوم راه‌اندازی سامانه فرزندپذیری در بهزیستی بود؛ با راه‌اندازی این سامانه مشخصات کودکان و خانواده‌های آنها ثبت شده و کودکان دارای پروفایل شخصی خواهند بود.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک تصریح کرد: بحث دیگر مطرح شده نیز مربوط به شاخص‌گذاری‌های جدید در حوزه کودکان است؛ خوشبختانه در سال گذشته میزان خروجی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از مراکز بهزیستی اعم از دولتی و غیردولتی بیشتر از ورودی آنها بوده است و تعداد کودکان در مراکز کاهش یافته است؛ اما باید در این زمینه شاخص‌گذاری‌های دقیق و درستی با سازمان بهزیستی صورت گیرد، به طور مثال به صورت سالانه هدفگذاری شود که چه تعداد از این کودکان کاسته شود و چه تعداد به خانواده‌های جایگزین سپرده شوند تا بهره‌وری جدیدی در این حوزه خلق شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار