کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: برابر ماده ۲۰ قانون هوای پاک آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع خلاف قانون و با متخلفان به عنوان مجرم برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت گندم، جو و کلزا در سطح استان و خشک شدن زود علف‌های هرز حاشیه مزارع و مراتع و همچنین سابقه آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی مزارع در سنوات گذشته، لازم است تا کشاورزان نسبت به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی از کشاورزان استان خواست هرچه سریعتر با انجام عملیات شخم و دیسک نسبت به حذف علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع خود اقدام کنند.

راه انجام گفت: آتش زدن بقایای گیاهی، علاوه بر آلودگی محیط زیست همچنین موجب فقیرترشدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

بگفته وی مالکین اراضی زراعی اجاره‌ای در هنگام عقد قرارداد، موضوع حفاظت از اراضی و محیط زیست را در متن اجاره نامه قید و تضمین مناسب جهت ممانعت از آتش زدن بقایای گیاهی و جمع آوری بقایای آلوده کننده محیط را از اجاره کاران دریافت کنند تا دچار عواقب قانونی آن نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.