چین: ناتو باج‌خواهی و تهدید هسته‌ای را متوقف کند

وزارت دفاع چین با رد ادعا‌های غرب، از ناتو خواست با در نظر گرفتن نقشی که در خاتمه بحران اوکراین می‌تواند داشته باشد، باج‌خواهی را رها کند.

وزارت دفاع چین امروز پنجشنبه با بیان اینکه غرب نقش خود را در بحران اوکراین نادیده می‌گیرد و مسئولیت خود را بر عهده چین می‌اندازد، تاکید کرد که پکن این رویکرد را رد می‌کند.

براساس گزارش اسپوتنیک، وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: چین از صلح دفاع می‌کند، در سمت راست تاریخ ایستاده است و اتهاماتی را که واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند به شدت رد می‌کند.

 او افزود: چین به ایفای نقش سازنده در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهد داد. چین روابط تجاری عادی خود را با سایر کشور‌ها از جمله روسیه حفظ می‌کند، اما به طرف‌های متخاصم سلاح نمی‌دهد.

در اوایل ماه جاری، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور به همکاری با جامعه بین المللی و تلاش‌های بی وقفه برای حمایت از حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهد داد.

در بیانیه این وزارتخانه درباره ابتکار صلح پیشنهادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آمده است: ما به ابتکار مربوطه توجه کردیم. در رابطه با موضوع اوکراین، چین همیشه به یک موضع عینی و منصفانه پایبند بوده و به طور محکم و موثر  به مذاکرات صلح کمک کرده است.

وزارت خارجه چین همچنین اشاره کرد که پکن در فوریه ۲۰۲۳ یک سند موضعی برای حل بحران اوکراین منتشر کرده است که شامل ۱۲ بند از جمله احترام به حاکمیت، آغاز مذاکرات صلح و لغو تحریم‌های یکجانبه است.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که روسیه به طرح صلح چین برای اوکراین نگاه مثبتی دارد، زیرا پیشنهاد می‌کند با علل اصلی درگیری برخورد شود.

مترجم: مینا عظیمی

برچسب ها: چین ، جنگ اوکراین ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار